Interview

Deze drukkerij maakt Charlie groen

Deze drukkerij maakt Charlie groen

Bij Charlie houden we van ethisch verantwoord ondernemen: mensen die producten maken met respect voor mens en milieu. Omdat we zelf ook verantwoordelijke ondernemers zijn, willen we onze magazines maken op de meest duurzame manier. Voor onze bookzines gingen we dus op zoek naar een groene drukkerij die the extra mile wil gaan. En die vonden we in hartje Kempen. Een kijkje achter de schermen bij familiebedrijf ZwartOpWit! Foto’s: Elien Jansen

Sinds 1 januari 2017 drukt ZwartOpWit 100% CO2-neutraal. De drukkerij werkt met papier met een FSC-label en gebruikt bovendien milieuvriendelijke inkten. Daarnaast draait het bedrijf volledig op groene stroom die wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen zoals wind- en waterkracht. “Zo groen, da’s echt niet te doen!” staat er op hun website te lezen. En na een gesprek met commercieel directeur Jef Kempen en marketingverantwoordelijke Sofie Spooren merken we dat dat geen overdreven statement is.

Marketingverantwoordelijke Sofie & commercieel directeur Jef. Foto Elien Jansen

Bulckens, de drukkerij achter Zwart op Wit, is een familiebedrijf. Hoe is het ontstaan?
Jef Kempen: “Achilles Bulckens richtte de drukkerij op in 1935. Later namen zijn dochter Griet en schoonzoon Emile Lemeur de fakkel over en sinds 1995 staat Manu Lemeur, de kleinzoon van Achilles, aan het roer. Het online platform ZwartOpWit ging ongeveer 17 jaar geleden van start. Het internet bestond nog maar net, je moest met een modem inbellen om online te gaan. Toch had Manu meteen door dat we op deze trein moesten springen. Hij leverde pionierswerk door met vaste prijzen, vaste kwaliteit én vaste levertermijnen te werken. Als koploper in online drukwerk konden onze klanten toen al hun ontwerpen mailen en hun drukwerk afhalen in verschillende servicepunten. Dat had ook voor ons voordelen: de opdrachten werden gebundeld en dus voordeliger en efficiënter verwerkt.”

De uitvinding van het internet heeft dus geen negatieve impact gehad op jullie ambacht?
Jef: “Integendeel. Die snelle omschakeling naar online service heeft onze drukkerij net versterkt! Waar we vroeger een 100-tal orders per week draaiden, verwerken we er nu een kleine 3.000. Wij zijn een drukkerij met een online tool, maar we zijn veel meer dan dat. Service staat bij ons écht centraal. Ons team van medewerkers wil je graag begeleiden van aan je ontwerp tot bij de levering. We produceren bovendien alles zelf hier in huis.

Waarom zoveel aandacht voor duurzaamheid?
Jef: “Kijk, we moeten daar niet flauw over doen: we zitten in een industrie die voor een deel vervuilend is. Dat willen we constant verbeteren. We werken bijvoorbeeld met gerecycleerd papier. Voor offset printing kunnen we haast niet groener worden. Dat wil niet zeggen dat er geen uitdagingen meer zijn en dat alles wat we maken geen impact heeft op het milieu.”

Sofie Spooren: “Daarom zijn we gestart met het CO2-neutraal verhaal. Het idee hierachter is: wat we aan CO2 uitstoten moeten we op een of andere manier compenseren. We hebben zelf een aantal pijlers: we gebruiken o.a. FSC papier, gerecycleerd papier met een certificaat dat scherp gecontroleerd wordt, het bedrijf draait op groene stroom en we werken met een CO2-neutrale transportfirma.

“Onze voetafdruk wordt omgerekend naar een bedrag dat we jaarlijks schenken aan een duurzaam project.”

Jef: “We besloten nog een stapje verder te gaan en lieten ons bedrijf doorlichten door Vinçotte, een onafhankelijke organisatie die bedrijven screent op duurzaamheid. In hun rapport staat hoeveel CO2 dit bedrijf in zijn geheel uitstoot, dus bijvoorbeeld ook de uitstoot van werknemers die met de wagen naar het werk komen. Onze voetafdruk wordt omgerekend naar een bedrag dat we jaarlijks schenken aan een duurzaam project. In principe is dat dus een bijdrage die we onszelf opleggen. Het is aan ons om de CO2-uitstoot zo veel mogelijk te doen dalen.”

Sofie: “Dat houdt ons wakker. Wij blijven nadenken over waar we onszelf kunnen verbeteren, bijvoorbeeld hoe we collega’s kunnen mobiliseren om met de fiets naar het werk te komen.”

Waar gaat het geld van die bijdrage naartoe?
Sofie: “Dit gaat naar Saving Trees, een project in Oeganda:. De lokale bevolking in Oeganda kookt nog vaak op open vuur en met houtskool. Saving Trees voorziet de bevolking van 450.000 efficiënte en ecologische stoven. Daardoor wordt er 1,4 ton CO2 per stoof per jaar bespaard. (Dat is evenveel als 450.000 vluchten tussen Brussel en Washington, nvdr). De organisatie redt zo 5 miljoen bomen en verbetert de plaatselijke luchtkwaliteit.

Sofie: “Ons groene verhaal is dus veel meer dan een marketingpraatje. Dit bedrijf is een familiebedrijf, het is logisch dat de eigenaars stilstaan bij de wereld die ze achterlaten voor de komende generatie.”

“Dit bedrijf is een familiebedrijf, het is logisch dat de eigenaars stilstaan bij de wereld die ze achterlaten voor de komende generatie.”

Wat ons opvalt is dat iedereen hier goedgezind is.
Jef: “Manu, de zaakvoerder, is meer met zijn mensen en de productie bezig dan met de winst. Die filosofie draagt hij uit en zit ook in het bedrijf. We hebben een vrij vlakke structuur. In een klein bedrijfje was dat vroeger makkelijk. Vandaag zijn we met 80 mensen, dan is dit minder vanzelfsprekend. Toch proberen we onze structuur heel bewust zo open mogelijk te houden. We gaan ervan uit dat de mensen hun job sowieso beter uitvoeren wanneer ze die deels zelf mogen invullen, in plaats van ze vanuit het bestuur een werkregime in strak keurslijf aan te meten. Je moet mensen sturen, maar we laten ook veel van de mensen zelf afhangen. Dat loont. Op piekmomenten zie je iedereen even hard mee aan de kar trekken. Mensen zijn betrokken bij hun job en hun bedrijf.”

Orderbegeleider Rik neemt ons mee voor een rondleiding in de drukkerij. Ook daar is iedereen even vriendelijk, maar ook erg geconcentreerd met zijn of haar job bezig.

Orderbegeleider Rik toont ons het drukproces

Ook al zijn we een gigantische fan van het internet, die grote vellen papier, het lawaai van de drukpersen en de geur van verse inkt hebben toch nog steeds iets betoverend. Zeker als je zelfgemaakte magazine van de persen rolt en je je kindje voor de eerste keer in je handen mag houden.

Na deze dag zijn we er nog meer van overtuigd dat we voor onze magazines geen meer verantwoordelijke drukker kunnen wensen. Waren alle ondernemers maar zo!

Foto’s: Elien Jansen
Je kan dus zonder schuldgevoel onze printnummers lezen. Wie een abonnement heeft kreeg het laatste bookzine al in zijn of haar brievenbus. Je vindt nummer 5 ook in de krantenwinkels en onafhankelijke boekhandels (verkooppunten vind je hier), maar je kan het ook online bestellen via www.charliemag.be/shop. Daar vind je trouwens ook onze vorige nummers terug.

Schrijf je reactie

Lees verder in Wereld

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg:

  • 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Ik word lid!

50
Vrienden van Charlie

Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen