Stem Charlie en maak samen met ons het verschil!

Mooi nieuws! Charlie Magazine werd deze maand genomineerd voor het beste nieuwe merk van België. De komende weken dingen vijf jonge merken mee naar de prijs van Belgium’s New Brand 2016. Alsof dat nog niet goed genoeg is, kan jij mee helpen bepalen wie er wint. High five!

Wat is het eigenlijk voor wedstrijd? Wel, BNB16 wordt georganiseerd door STIMA in samenwerking met De Tijd en L’Echo. Coördinator Kris Sierens: “We beschikken in België over prachtige merken, die hier ontstaan zijn en waar we heel fier op mogen zijn. Nieuwe, sterke mensen die het succes van creativiteit en ondernemerschap bewijzen. Die willen we op een podium plaatsen, als een voorbeeld, omdat alles kan en mogelijk is.” We doen het dus voor de eer en de glorie. Een extra bevestiging dat je als nieuw merk goed bezig bent, is bovendien ontzettend fijn en soms dat extra duwtje in de rug dat je nodig hebt.

Wie doet er mee?

Bij de genomineerden zijn Auvio, het digitale contentplatform van de Franstalige openbare omroep RTBF, Cornet, speciaalbier van de brouwerijgroep Palm Belgian Craft Brewers, Fïnley: een nieuwe ‘bruisende limonade’ die door Coca-Cola in ons land werd ontwikkeld en Generous: biologische en glutenvrije koekjes, gemaakt door een Brusselse bakker. En wij dus!

Waarom moet je op Charlie stemmen?

Er zijn natuurlijk tal van redenen om op ons te stemmen *kuch*. Maar de reden waarom deze prijs veel voor ons betekent, is dat we zo op de radar komen van heel wat Belangrijke Mensen uit de marketing- en reclamewereld. Het is geen geheim dat we met Charlie willen losbreken uit de stereotiepe rollenpatronen en onrealistische schoonheidsidealen die we elke dag voorgeschoteld krijgen. Terwijl iedereen zich blindstaart op een leven zoals in de magazines, willen wij een magazine maken dat gaat over het leven. Keeping it real, zeg maar. Wij geloven dat intelligente, realistische en inspirerende verhalen beter werken dan clickbait en Photoshop.

Terwijl iedereen zich blindstaart op een leven zoals in de magazines, willen wij een magazine maken dat gaat over het leven.

Door deze prijs te winnen zouden we onze stem nog luider kunnen laten klinken. Alsof we zouden kunnen zeggen: “Kijk, hier zijn wij! Wij zien onszelf amper terug in reclames of op televisie, maar we zijn met velen. En we willen iets anders.” Onze redacteurs (en lezers) zijn mensen in alle soorten maten en gewichten, van verschillende afkomst en geaardheid. Vrouwen die het beu zijn om enkel op hun uiterlijk aangesproken te worden, en liever een bedrijf gaan runnen ofzo. Mannen die zichzelf niet meer terugvinden in de traditionele cowboyclichés. Mensen die een meer realistischer beeld geven van hoe onze bevolking er anno 2016 uitziet en hier open en eerlijk over kunnen vertellen.

charlies

We doen het allemaal lekker zelf!

Naast Generous (trouwens érg lekkere koekjes en een heel leuk merk), is Charlie Magazine bovendien het enige merk dat geen groot bedrijf achter zich heeft staan. We deden alles helemaal zelf, vanaf het prille begin. Omdat oprichtster Jozefien Daelemans haar gading niet vond in het mainstream media-aanbod, besloot ze in maart 2014 zelf te uit testen of er nog meer gelijkgestemde zielen waren. Met een zelf in elkaar geknutselde website en nul budget ging ze aan de slag. Na slechts 1 jaar werkten er meer dan 20 mensen mee aan Charlie en konden we rekenen op 100.000 bezoekers per maand. Het startkapitaal haalden we zelf op bij ons fans van het eerste uur met een crowdfunding. Die fans breidden zich uit tot een grote groep geëngageerde en enthousiaste lezers, die elke dag onze stukken delen, erop reageren en zo ons verhaal groter maken.

We deden alles helemaal zelf, vanaf het prille begin.

Het grote geld hebben we nog steeds niet, maar impact heeft ons merk des te meer. Al meer dan eens was een van onze opiniestukken of getuigenissen het begin van een groter debat over racisme, body image en gendergelijkheid. Elke week krijgen we lieve berichtjes binnen van mensen die zich herkennen in wat we schrijven en zich gesteund en aanvaard voelen. En daarvoor doen we het.

pin-fuckfake-gallery03

Heb je dus bij het lezen van een van onze artikels ook al eens HELL YEAH geroepen? Wil je ook graag dat er iets verandert aan onze beeldvorming? Hunker je naar realistische rolmodellen en inspirerende, positieve verhalen? Breng dan nu je stem uit en maak samen met ons het verschil!

Stem op Charlie!

 

P.S. Stemmen kan voorlopig enkel via desktop. De organisatie werkt aan een mobile stemknop.
Je kan nog tot 24 november stemmen. Op 25 november wordt de winnaar gekozen, nadat alle merken zich moeten komen voorstellen aan de jury, die bestaat uit marketingprofessionals, journalisten en de winnaars van vorig jaar: Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde van Wasbar. De publieksstemming telt voor 30% en de beslissing van de jury voor 70%. De naam van de winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het congres van de marketingvereniging STIMA, op 1 december in Brussel.
Foto boven: Sarah Van Looy
5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zonder jou, geen Charlie

We hebben jou nodig om ons magazine te blijven maken. Kom dus bij de club en krijg:

  • 2 bookzines ((nr. 6 najaar 2017 + nr. 7 voorjaar 2018)
  • Charlie goodies
  • toegang tot alle online artikels

Zonder jou, geen Charlie!

Er is meer dan ooit nood aan eerlijke verhalen en het geloof dat we dingen kunnen veranderen. Hell yeah. Word een Charlie en maak ons magazine mee mogelijk.

Ik word lid!