Charlies Etalage

Charlies Etalage: Ginger

Charlies Etalage: Ginger

In Charlies Etalage gaan onze redactrices op zoek naar merken, producten of organisaties die verrassen. Met een origineel concept, een apart design of aandacht voor duurzaamheid hebben ze net dat tikkeltje meer. Kijk mee door ons winkelraam.

Het vrolijke Belgische baby- en kinderkledingmerk Fred & Ginger heeft inmiddels meer dan vijfentwintig winkels. Wie net als de Charlies blij wordt van de kleren van Fred & Ginger en stiekem weer acht jaar zou willen zijn om ze te kunnen dragen: je bent niet de enige. Het team achter dit merk lanceerde daarom Ginger voor vrouwen. Eigenzinnige designs, met dezelfde speelsheid als het kindermerk.

Het concept

Ginger is er voor sterke vrouwen van alle leeftijden. Ontwerpster Catharina Bossaert: “Of je nu 18 of 65 bent, eigenzinnig in het leven staan kan altijd. Dat laten we zien door op onze website mensen te interviewen die wij interessant vinden en die aansluiten bij deze visie.” Ginger maakt komaf met het idee van wegwerpmode die gemaakt is om maar één seizoen mee te gaan. Ontwerpster Catharina: “Onze kleding is niet louter trendgebonden. We willen dat je onze kleding kunt combineren met wat je al hebt en dat je er je eigen draai aan kunt geven. Daarom verkopen we in onze winkel ook andere merken die bij onze stijl passen.”

Het design

Elke collectie vindt zijn oorsprong in moodboards, die kunstwerkjes op zich zijn. Vintage mode kan een inspiratiebron zijn, maar er wordt nooit klakkeloos overgenomen. Catharina: “Het is retro looking forward. Ik wil nieuwe technieken combineren met goede concepten uit het verleden. Zo gebruiken we bijvoorbeeld de snit uit kostuums en legeruniformen in vrouwenkleding. Die stoere vorm combineren we dan weer met warme kleuren.”

Inspiratie vindt Catharina bij dingen die ze meeneemt op reis of tegenkomt op straat. Zo liet ze zich inspireren door oerdegelijke, warme paardendekens. Het gevoel van lekker onder zo’n deken kruipen vind je terug in een gevilte rok. Ook de subtiele kleuren van deze dekens, zoals beige en roze, zie je terug in de collectie.

ginger2

Het verhaal

Ginger gebruikt liefst materialen die van dichtbij komen en waar mogelijk wordt er gewerkt met ateliers in Europa. Het team bezoekt deze ateliers en bouwt langdurige samenwerkingen op. De kledinggroep waar Fred & Ginger en Ginger onderdeel van zijn, werkt aan het verkrijgen van eco- en fairtrade keurmerken. Een lang proces. Catharina: “We moeten 100% transparant zijn, elk ministapje in je productieproces documenteren. We worden daarin begeleid, maar het vergt tijd omdat het om een enorme groep merken gaat. We vinden het belangrijk milieu- en mensvriendelijke kleding te maken en met keurmerken wordt onze inzet op dat vlak erkend.”

Het verdict

Dit jaar nam ik mij voor om te sparen voor enkele kledingstukken die ik echt mooi vind en die perfect passen, in plaats van 40 goedkope dingen te kopen waar ik na een maand alweer spijt van heb. H&M en Primark passeer ik dus, maar bij Ginger ga ik nog eens binnenstappen. De stofjes voelen fijn aan, de kleding is stoer en elegant tegelijk. Alleen een bezoekje aan de webshop is al de moeite: een stoere jas wordt moeiteloos gecombineerd met een losse broek, of een rok met een grote trui. Ik heb meteen nieuwe ideeën om eens iets anders te doen met de kleren die ik al heb!

ginger3

ginger4

Praktisch

In mei opende Ginger een eerste winkel in Leuven, kort daarna volgde de webshop en begin oktober openden winkels in Hasselt en Antwerpen hun deuren. Een vierde filiaal opende in Gent op 31 oktober.

Code GINGERCHARLIE, geldig van vandaag tot en met 3 december, geeft de lezers en lezeressen van Charlie recht op -10% korting op de wintercollectie in de webshop!
www.gingercollections.be
www.facebook.com/gingercollections
www.instagram.com/ginger_collections
Foto’s: Sarah Van Looy
Charlies Etalage is een gesponsorde rubriek. Charlie werkt samen met merken die onze missie en waarden delen. Zo helpen we elkaar vooruit. Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nathalie Vleeschouwer.

Schrijf je reactie

5 reacties
  • katrien says:

    Hallo Selma,

    ik was even enthousiast als jou toen ik het geboortekaartje in de bus kreeg van de Ginger, de nieuwste telg van de FNG-group, ook wal werd het blijde nieuws een beetje getemperd door het afscheid van Van Hassels. Ik weet nog dat ik ook een beetje argwanend was, en me meteen de vraag stelde in welk matenbereik Ginger verkocht zou worden. Op dat moment was er online nog geen collectie te bewonderen….

    Ik heb zojuist je link naar de website gevolgd, en wat blijkt? Ik kan geen enkel kleedje of geen enkele broek boven maat 42 vinden. Bij Van Hassels konden vrouwen met maat 44 en 46 ook hun gading vinden – zoals vroeger bij CKS ook het geval was. Over de jaren heen heb ik echter gemerkt dat grote maten er bij CKS uitgingen, volgens mij is er geen 46 meer te vinden in de rekken! En nu volgt Ginger dus dezelfde koers.

    Ik word hier triest van…intriest. Blijkbaar hebben 44/46’ers geen recht op duurzame kleding met een “eigenzinnig design en speelsheid”. Neen, wij moeten het stellen met de “goedkope dingen” van H&M en Primark.

    • Dag Katrien,

      dank voor je opmerking, maatbereik is inderdaad iets om op te letten wanneer we een review schrijven en om bij toekomstige reviews te vermelden. Ik ben maar 1.62 en meestal is de kleinste maat voor mij te groot. Altijd jammer als je dan leuke kleren ziet, maar ze passen niet. Ik draag bijvoorbeeld alleen broeken waar ik de pijpen vanaf knip, die ik dan oprol (gelukkig is dat nu hip). Die komen dan ook van de H&M, want ik durf geen schaar in een dure broek te zetten :/ Herkenbaar dus.
      Ik geloof dat Ginger meeleest (ze reageerden eerder ook al), ben benieuwd hoe zij hier tegenaan kijken.

      • Katrien says:

        Bedankt voor de steun Selma! Ik ben ook benieuwd naar de reactie van Ginger.

  • Heel mooie jurken bij de vrouwen en leuke kinderkleren. Tikje jammer wel van dat onderscheid tussen de jongens- en meisjeskleren terwijl de meeste spullen – op de jurkjes en rokjes na – toch unisex lijken. Een optie ‘alles’ zou ik persoonlijk heel fijn vinden 🙂

    • Ginger says:

      Dag Ann-Marie,

      Bedankt voor je reactie! We nemen het bij Fred & Ginger niet zo nauw met dat onderscheid en zetten met plezier bijvoorbeeld een roze fluffy bodywarmer zowel bij Boys als Girls. Wel heb je gelijk dat de basisindeling van de site op jongens en meisjes is gebaseerd. We bekijken eens of we ook een categorie kunnen voorzien met alle kledij per soort of per merk, hoe minder hokjes hoe beter!

      Groetjes,
      Margot voor Ginger

Selma Franssen is freelance journalist en auteur van 'Vriendschap in tijden van eenzaamheid' (uitgeverij Houtekiet, 2019). Haar werk verscheen onder meer bij Charlie Magazine, OneWorld, De Morgen, De Standaard, The New Statesman, VPRO en Vice. Ze volgde het postgraduaat Internationale Onderzoeksjournalistiek, ontving een beurs van het Fonds Pascal Decroos voor haar werk en presenteert journalistieke lezingenreeks 'Moeilijke Dingen Makkelijk Uitgelegd'.

Lees verder in Zin in

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen