Reportage

“De wereld heeft nood aan authenticiteit.”

Say Yes to honesty, say No to bullshit

“De wereld heeft nood aan authenticiteit.”

Er is een nieuwe zoute snack geboren: Say Yes To No. Het zijn chips, maar dan gemaakt van brood. De chips zijn niet alleen nieuw in hun soort, maar ook nieuw in hun manier van communiceren. Het merk pleit voor eerlijke reclame en andere vormen van marketing dan de klassieke reclamecampagnes. Say Yes To: No false promises, No fake colors, No advertising lies, No artificial taste, No photoshopping.

Met hun kleurrijke busje cruisen de mensen van Say Yes To No doorheen Europa, bouwen hier en daar een feestje, en proberen zo hun product op een oprechte manier aan de man te brengen. “Mensen trappen niet meer in de mooie beloftes van grote bedrijven die zeggen dat hun product gezond is, terwijl het eigenlijk vol rommel zit. Het vertrouwen is weg. Er is nood aan authenticiteit en betrouwbaarheid. Het menselijke aspect is heel belangrijk voor ons en daar draait het dan ook allemaal om tijdens onze zomertour. Tijdens onze feestjes in een paar grote Europese steden kunnen mensen vrijblijvend kennismaken met ons en ons product. We proberen het zo spontaan en persoonlijk mogelijk te houden”, vertelt Jeroen, creatieve geest achter SYTN.

Na Amsterdam en Berlijn, vierde de SYTN-crew afgelopen zondag feest in de Minderbroedersrui te Antwerpen. Zo werd hun eerste Belgische flagshipstore geopend. Dat klinkt heel fancy, maar deze ‘friendshipstore’ is een Mini Supermarkt uitgebaat door een jong koppel uit Bangladesh. De Say Yes To No-crew plukte diezelfde middag nog twee straatmuzikanten van de Meir, zette liters bier koud en hield honderden zakken van hun Say Yes To No-chips in de aanslag. Klaar voor het feest! Iedereen was welkom voor een hapje, drankje en dansje. Allemaal gratis en voor niks. En daar maakten zowel genodigden als toevallige passanten gretig gebruik van. Charlie danste mee en keek ondertussen nieuwsgierig rond.

sytn5
Sara (22) & Pam (20) zijn de gezichten van de SYTN Summertour.
“We leerden elkaar een jaar geleden kennen in Barcelona waar we op het idee kwamen om deze tour te doen. Ondertussen zijn we goede vriendinnen en doorkruisen we Europa met ons Volkswagenbusje. Het is een heel avontuur omdat niks georganiseerd is. Alles gebeurt spontaan en het is dus elke keer weer afwachten wat de dag zal brengen. Tot nu toe hebben we enorm genoten. We hebben ook wel wat tegenslagen gehad, een gestolen tas, een kapotte bus, maar die wegen niet op tegen al het moois dat we ervoor terug krijgen. Het fijnste is te zien dat er zo veel verschillende soorten mensen samenkomen op onze feestjes. Mensen lachen, dansen en zingen en dat is precies waar het ons om draait. Plezier!”

sytn7
Rinze Anne (36) is de export manager van Bakkerij Van der Meulen.
“Onze bakkerij is trots op dit product. Het leuke aan deze chips is dat ze gemaakt zijn van brood, en dus gezonder zijn dan aardappelchips maar wel even lekker smaken. Dit evenement pas perfect bij SYTN omdat het anders is dan anders. Heel menselijk en authentiek. Dit winkeltje is een origineel familiebedrijf net als het onze, een goede match dus.”

sytn12
Morgane (23) & Isabelle (23) zijn toevallige passanten.
“We kwamen voorbij en vonden het er hier gezellig uitzien. Toen we een zak chips en een biertje in onze handen geduwd kregen, konden we eigenlijk niet anders dan blijven staan. Gelukkig maar. Dit concept spreekt ons aan en we blijven hier totdat we onze trein naar Luik moeten halen.”

sytn91
Straatmuzikanten Ruben (28) & Paul voorzien het feestje van muziek.
“Toen we vanmiddag op de Meir stonden te spelen, kwamen de mensen van SYTN naar ons toe om te vragen of we zin hadden om vanavond op hun feestje te spelen. En hier staan we dan. Paul speelt piano en zingt, ik speel mondharmonica. Onze muziek is een beetje boogiewoogie, hopelijk kunnen we de mensen ermee vermaken. Het ziet er hier in ieder geval al heel chill uit en de mensen zijn vriendelijk.”

sytn6
Jeroen (48) is medewerker van de Increation Company en creatief partner van Bakkerij Van der Meulen.
“Ik ben enorm trots om deel te mogen uitmaken van dit geweldige project. Het mooie van SYTN is dat het heel oprecht is. Grote merken blijven vaak nog heel sterk vasthouden aan die bullshit marketing van vroeger. Ze willen er vaak de scherpe kantjes afhouden omdat ze denken dat mensen nood hebben aan ouderwetse en cliché beloftes. Bij SYTN hoeft dat niet. Bakkerij Van der Meulen is wars van mooie praatjes en weigert mee te doen met de trend van bullshit marketing. Zonder dat ze er dus bewust voor kozen, maken ze nu opeens deel uit van de nieuwe trend met eerlijkheid als basis. Gewoon door vast te houden aan hun eigen normen en waarden.”

sytn3
Khan (31) & Fahmida (22) zijn uitbaters van de Mini Supermarkt waar de chips vanaf nu verkocht wordt.
“Leuk, zo’n feestje op de stoep. De mensen zijn super vriendelijk en de sfeer is ontspannen. Toen SYTN ons kwam vragen of we met hen wilden meewerken, hebben we meteen ja gezegd. We zijn zelfs vereerd dat we deze lekkere chips in onze winkel mogen verkopen.”

sytn2
Jan-Paul Beukema werkt als freelance marketeer voor SYTN.
“Dit is de derde stad waar we stoppen en het is hier tof! Berlijn was een hoogtepunt, maar Antwerpen doet zeker niet onder. Een gedeelde eerste plaats. Het was natuurlijk wel even spannend omdat je niet weet wat je kunt verwachten. In Amsterdam kenden we veel mensen en deden we meer promo. In Antwerpen kennen we bijna niemand en was het dus echt afwachten. Maar het was een feest. We gooiden zakken chips in auto’s en trams en mensen hadden echt veel lol.”

Charlie was meteen verkocht en besloot de Say Yes To No chips in onze nieuwe rubriek ‘Charlies etalage’ te plaatsen. Benieuwd wat dit inhoudt? Donderdag lees je meer!

Op 22 augustus houden Pam en Sara de laatste stop met hun busje in Londen. Daarna rijden ze door naar het Big Feastival van Jamie Oliver dat op 28 augustus plaatsvindt in de Engelse hoofdstad.
Volg hun zomertoer op www.sayyestono.com en Facebook.

 

Deze reportage kwam tot stand met hulp van Say Yes to No.

Schrijf je reactie

2 reacties
  • Loes says:

    Leuk concept!
    Maar in brood zitten aanzienlijk meer calorieën, koolhydraten, suikers en vet dan in aardappelen, waar ‘gewone’ chips van zijn gemaakt.
    Toch wordt er beweerd dat SYTN-chips gezonder is dan gewone chips. Valt deze belofte dan niet onder ‘bullshit marketing’?
    Groetjes, Loes

    • Hey Loes,
      we hebben deze vraag uiteraard ook aan SYTN zelf gesteld.
      Bakkerij van der Meulen staat er absoluut op dat hun product geen kunstmatige stoffen bevat. Ze hebben zelfs onderzoek laten doen om uit te kunnen sluiten dat er kunstmatige toevoegingen in de chips zitten. Niet alleen voor de buitenwereld maar ook voor zichzelf. Wat betreft calorieën, vetten, koolhydraten en suikers, hangt dit af van chips tot chips… SYTN doelt met hun “gezonder” vooral op het natuurlijke.
      Sorry voor het late antwoord maar we hebben na je reactie opnieuw contact opgenomen met de bakkerij om jouw vraag op een correcte manier te kunnen beantwoorden.
      Hopelijk heb je hier wat aan.
      Groetjes Sophie

Sophie is ervan overtuigd dat iedereen zijn eigen realiteit creëert en laat zich graag onderdompelen in al die verschillende werelden. Niet alleen omdat ze daar plezier in heeft maar ook omdat ze gelooft dat we enorm veel van elkaar kunnen leren. Ze zoekt voor Charlie dan ook maar al te graag de grens op voor het schrijven van een openhartig stuk.

Lees verder in Zin in

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg:

  • 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Ik word lid!

50
Vrienden van Charlie

Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen