Nooit meer een Tietloze

... met deze toptalenten

Je hoorde ongetwijfeld al iets waaien over ‘Nooit meer een #Tietloze’, want de actie van RoSa vzw werd intussen opgepikt door heel wat verschillende mediakanalen. Met hun campagne wil het kenniscentrum voor gender en feminisme de aandacht vestigen op het gebrek aan vrouwen in de eindejaarslijst van Studio Brussel en zo meer luisteraars aanzetten om meer vrouwen De Tijdloze in te stemmen. En dat lijkt alvast goed te lukken.
Eén vrouwelijke soloartieste. Ja, écht. Met haar iconische nummer ‘Troy’ veroverde Sinéad O’Connor vorig jaar de 48ste plaats in De Tijdloze. Daar staat ze quasi moederziel alleen, want ook van de bands moeten we het niet hebben: op Stevie Nicks en Christine McVie van Fleetwood Mac, Régine Chassagne van Arcade Fire en Kim Deal van Pixies na, speelt er geen enkele andere vrouw een rol (of in dit geval instrument) in de lijst.

Maar ‘muziek is muziek en heeft niets te maken met geslacht’, toch? Hoe graag we dat ook zouden geloven: onderzoek wees al meermaals uit dat het talent en werk van vrouwen, zoals in zoveel sectoren, minder snel erkend wordt. Muziekjournalist Rufus Kain ging vorig jaar voor De Correspondent op onderzoek in Nederland en kwam tot de constatatie dat vrouwen in de muziekbusiness niet minder ambitieus, minder technisch of minder muzikaal zijn. Volgens hem zijn het onze onbewuste vooroordelen die ervoor zorgen dat minder vrouwen in de muziekindustrie stappen, en moeten vrouwen die dat wel doen meer obstakels overwinnen.

Verschillende studies tonen ook aan dat we mannelijkheid associëren met creativiteit en dat we eigenschappen die van een genie eerder vanzelfsprekend vinden bij mannen dan bij vrouwen. Zo toonde een publicatie van Psychological Science uit 2015 aan dat we een grotere creatieve en geniale waarde toekennen aan het werk van een man dan aan een identiek werk van een vrouw. Meer nog: de studie stelt letterlijk dat de reden waarom mannen meer gestimuleerd worden om verder aan de slag te gaan met hun creativiteit louter geboost wordt door vooroordelen, niet door competentie. Uit een studie van het Amerikaanse National Bureau of Economic Research in 1997 bleek dat orkesten meer vrouwen aannemen als er blinde audities worden gehouden. Dat werd ook bevestigd door onderzoekers aan de Princeton University in 2000.

Illustrator The Pencils of Eline vereeuwigde tien legendarische pop- en rockvrouwen op buttons

Om er zeker van te zijn dat er dit jaar minstens één extra solovrouw haar welverdiende plaats krijgt in De Tijdloze, roept RoSa vzw luisteraars op om Aretha Franklin’s ‘Respect’ naar de top te stemmen. De medewerkers van de organisatie selecteerden via een eigen ministemming tien legendarische pop- en rockvrouwen die illustrator The Pencils of Eline vereeuwigde op tien buttons. Die buttons kan je scoren via hun webshop of door een bezoekje te brengen aan de RoSa-bibliotheek in Brussel, MIEKE in Gent of De Groene Waterman in Antwerpen. Voor de echte muziekfanaten maakte het kenniscentrum ook een ultralange afspeellijst met meer dan 500 nummers door vrouwen.

Nog niet genoeg inspiratie? Misschien kunnen de Charlies je wel inspireren! Ik vroeg aan onze redactie wie hun favoriete vrouwelijke, muzikale talenten zijn. Nou ja: ik vroeg er ééntje, maar dat bleek voor zowat iedereen onmogelijk. Eén ding is zeker: als Charlie het voor het zeggen had, zou er nooit nog een Tietloze zijn!

Inke: “Da’s moeilijk kiezen! De eersten die in me opkomen zijn Tori Amos en Florence, van die met het machine. Omdat die zo kwetsbaar en sterk tegelijk zijn, of misschien zijn ze net sterk door hun kwetsbaarheid. Tori heeft haar verleden met seksueel geweld nooit onder stoelen of banken gestoken en dit verwerkt in haar nummers. Straf. Ongezien toen. En Florence Welch met haar ijl spreekstemmetje geeft er een serieuze lap op eens ze begint te zingen. Haar nummers gaan ook vaak over haar interne strubbelingen, de demonen in haar hoofd, de haat-liefde verhouding met liefde. En Whitney Houston! Oh my god, yes!”

Dalilla: “Beste Vocalist: gelijkstand tussen Aretha Franklin en Whitney Houston (yes, I said what I said). Beste Album: The miseducation of Lauryn Hill. Beste Rapper: Bahamadia. Beste performer: Beyoncé. Beste Live Show Die Ik Zelf Meemaakte: Erykah Badu in de Pyramid Marquee op Werchter in 2002.”

Aretha Franklin, Sinéad O’Connor en Beyoncé

Stijn: “Mijn favoriete zangeres is Marina & The Diamonds. Wellicht doet ze bij velen geen belletje rinkelen maar deze Britse met Griekse roots is mijn muze. Haar nummers zijn ofwel fragiel en breekbaar of bombastisch en vrolijk, maar haar lyrics zijn altijd puur goud. Ze is niet bang om over kwetsbare thema’s zoals onzekerheid en depressie te zingen. Heeft ze de beste stem uit de muziekgeschiedenis? Neen, maar ze bezit wel het totaalpakket. Topnummers: I’m a Ruin, How To Be A Heartbreaker, I’m Not A Robot, Oh no!”

Tom: “Op 1 staat voor mij Nina Simone (ik heb haar leren kennen en waarderen door mijn moeder). Die diepe stem vond ik prachtig. En route ontdekte ik wat een activiste ze was en heb ik veel respect voor gekregen. Op 2 staat Pat Benatar omdat ik een 80’s geek ben. En op 3 Kate Bush omdat haar muziek vaak iets heel dromerigs had en ze op alle vlakken een heel eigen, unieke stijl heeft.”

Hilary: “I have a long list of female artists I listen to on repeat. But I have to say, the most amazing concert I’ve seen in the last few years was Sinéad O’Connor in the AB. That woman is a living legend. She is really overlooked, because the press laughs at her. She has had such a difficult life. But apart from all that, her music is gold.”

Jozefien: “Namen die ik hier nog niet zag passeren maar wat mij betreft helemaal tijdloos zijn en tieten hebben: Sade, Tina Turner, Debbie Harry, Annie Lennox, Tracy Chapman en toch ook wel Missy Elliot.”

Selma: “Patti Smith!”

Ilse: “Mijn favoriet is Lhasa. Ze stierf aan borstkanker. En Charlotte Gainsbourg. Maar die heeft geen borsten.”

Nina Simone, Heather Nova en Tina Turner

Barbara: “PJ Harvey, wat een moordwijf. En de zangeres van The Dø. En Wende Snijders! Recente ontdekking en tijdloos is ze NOG niet, maar dat wordt ze ZEKER. Zo bijzonder en ontroerend schoon.”

Philippe: “Billie Holiday die ‘It had to be you’ zingt is voor mij de ultieme tijdloze. Verder uiteraard PJ Harvey, Soko (zeldzaam origineel) en, sorry, maar ook echt wel Kylie Minogue.”

Ann-Marie: “Ik was een week of acht ver toen ik een miskraam kreeg. Ik kende het liedje ‘Everything Changes’ van Heather Nova al toen en heb het zo vaak beluisterd. De eerste keer dat ik het hoorde, was ik – alleen, denk ik – naar een concert van haar gegaan in Leuven. Zo graag luister ik naar haar. Het was een nieuw, onuitgebracht nummer en het greep me naar de keel. ‘Last time you were here, I lost a baby.’ Zo expliciet begint het. ‘Nothing was clear, everything maybe’. Ik huilde die eerste keer, wat ik nog maar zelden heb gehad als ik een nummer voor de eerste keer hoor. Los daarvan begeleidt Heather begeleidt me al van in mijn studententijd. ‘Walk This World (with me)’ is een superseksueel nummer in mijn beleving: ‘I want you to come (walk this world with me)’. Ik ben zo iemand die naar teksten luistert.”

Evelien: “Mijn favoriete nummer van een vrouw blijft ‘Nude as the News’ van Cat Power. Het nummer gaat over een abortus die ze onderging op haar twintigste. Het is zo rauw, zo grungy, zo … perfect! Verder ben ik ook een enorme fan van de Belgische band Oathbreaker, met Caro Tanghe als frontvrouw (die elke man onder tafel kan screamen). En een van mijn all-time favorite bands is Broken Social Scene, waarbij zowel Amy Millan (ook van Stars), Leslie Feist (ook van, welja, Feist) én Emily Haines (ook van Metric) een hoofdrol spelen. Ik kan nog uren doorgaan, maar mijn muzieksmaak is sowieso iets te eclectisch voor Studio Brussel, dus selecteerde ik voor De Tijdloze drie toegankelijkere nummers: Respect van Aretha Franklin, The Greatest van Cat Power en Bad Girls van M.I.A.”

Foto boven: Billie Holiday, Florence Welch & PJ Harvey. Alle foto’s via Wiki Commons
1 reactie
  • Ann says:

    Blij met deze actie. Ik had vorig jaar mijn top 3 doorgestuurd voor de Tijdloze – allemaal vrouwen – en was enorm teleurgesteld toen er geen enkele in stond. Ik was het niet meer van plan, maar ga nu toch weer een top 3 insturen met “Respect” op 1. Op hoop van zege.

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen