Update

Twee jaar Charlie. Op naar jaar drie?

Twee jaar Charlie. Op naar jaar drie?

Iets meer dan twee jaar geleden sloten wij een succesvolle crowdfunding af met de hulp van 638 Charlies Angels. Zij maakten het mogelijk dat we ons magazine tot een volwaardig medium konden uitbouwen dat garant staat voor een dagelijkse dosis Fuck Fake. Hoe gaat het intussen met de zaken? Tijd voor een update!

Onze trouwste lezers weten het ondertussen: twee keer per jaar geven we onze lezers en abonnees een stand van zaken. Omdat we voor heerlijk eerlijk staan en jullie graag op de hoogte houden van het reilen en zeilen op het Charlie-schip. En omdat we het belangrijk vinden dat consumenten weten hoe hun spullen gemaakt worden. Of dat nu het varkenslapje op je bord is of de jeans die je draagt; ondernemers moeten transparanter worden over hoe hun product tot stand komt. Te beginnen bij onszelf. So here we go!

Een paar cijfers

Op 20 maart 2015 haalden we 31.725 euri’tjes op dankzij 638 mensen die geloofden in ons magazine. Met dat geld bouwden we een volledig nieuwe website, schreven we bijna 1.000 artikels, waarop we in totaal meer dan 7.000 reacties kregen van jullie. Onze redactieploeg breidde uit naar meer dan 60 losse en vaste medewerkers. Samen maakten we vier bookzines en het vijfde is onderweg. We zagen onze grootste fans op 5 live events en verzamelden in totaal meer dan 28.000 fans op sociale media. In totaal bereikten we meer dan 2 miljoen mensen.

Na de crowdfunding werden 227 funders (mensen die €50 of meer gaven) beloond met een jaarabonnement. Dat cijfer hebben we in minder dan twee jaar tijd meer dan verdrievoudigd. Meer dan 700 abonnees die jaarlijks €50 betalen zorgen ervoor dat we dagelijks onze reportages kunnen blijven maken. Yay voor jullie dus!

Onze vier babies op een rijtje. Nummer vijf is onderweg!

Wat deden we nog meer?

We verhuisden naar de kantoren van LDV United vlakbij het MAS waar we met zicht op de Schelde op onze laptops tokkelen en elke dag samen lunchen met een bende jonge creativo’s. We kregen hulp van twee investeerders waardoor we de komende twee jaar ons magazine verder kunnen ontwikkelen. En dat willen we op deze manier doen:

Zoals we vorig jaar al aankondigden, gaan we meer video maken. Soe Nsuki is de vliegende reporter van dienst op ons Charlie Channel. Ze maakte onder andere deze videoreportage over onvertaalbare woorden. Maar there’s more to come so stay tuned!

“Met Studio Charlie willen we een einde maken aan de all male panels.”

Met dank aan een projectsubsidie voor onderzoeksjournalistiek konden een aantal redacteurs zich op hun favoriete onderwerpen storten en daar een boeiende reeks rond maken. Zo wierp redactrice Aurélie zich op het hoe en waarom van schoonheidsidealen, redactrice Annelies en fotografe Carmen deden diepte-interviews met kunstenaars en redactrice Selma onderzocht onze veranderende liefdeslevens. Binnenkort volgen er meer artikelen en er staan nieuwe reeksen gepland.

Achter de schermen maakten we ook werk van Studio Charlie, waar we al onze sprekers onderbrengen. Elke auteur heeft haar of zijn eigen expertisegebied waarover ze graag in levende lijve komen vertellen, gaande van racisme tot seks en beeldvorming in de media. Met deze Studio Charlie willen we een einde maken aan de all male panels. Wie vandaag geen vrouwelijke sprekers vindt, zoekt niet hard genoeg!
Daarnaast bieden we met Studio Charlie de skills aan van de talenten die we in huis hebben: gebruiksvriendelijk én strak webdesign, straffe fotografie, de juiste tone of voice voor online communicatie, maar ook inzicht in een moeilijk te bereiken doelgroep.

Redactrices en sprekers Dalilla, Sabine en Selma op ons GRRL FEST

Gaat het dan allemaal hartstikke lekker?

Laten we nog niet te veel pluimen in ons eigen gat steken. (Al is het een mooi gat natuurlijk en verdient het alle pluimen). Momenteel lezen meer dan 100.000 mensen per maand onze artikels, online, via Blendle of op papier. Nog geen 1.000 mensen hebben een abonnement. Dat betekent dat amper 1% van onze lezers daadwerkelijk ons magazine financieel mee ondersteunt. En dat kan beter, denken wij zo. We merken bij onze collega’s dat alle kranten en magazines het moeilijk hebben om mensen te overtuigen om te betalen voor online media. Immers, we hebben alles zo lang gratis weggeven. Toch is het simpel: achter elk artikel schuilt een journalist, eindredacteur, fotograaf en webdesigner die het mogelijk maken dat jij je dagelijkse dosis nieuws en inspiratie krijgt. Als je betaalt voor je papieren krant of magazine, zou dat ook de logische reflex moeten zijn voor online journalistiek.

“Wij kiezen er bewust voor om financieel niet afhankelijk te worden van adverteerders en clicks.”

Het merendeel van onze artikels zal openbaar blijven, maar om een abonnement aantrekkelijker te maken en om de mensen die ons magazine mogelijk maken extra in de watten te leggen, gaan wij vanaf nu meer verhalen achter onze paywall zetten.

Er is nog een reden waarom we willen dat Charlie een community powered magazine blijft. Wij kiezen er bewust voor om financieel niet afhankelijk te worden van adverteerders. Want dan moeten we onze site vol irritante banners zetten en op clicks jagen met sensatiejournalistiek en clickbait. En daar hebben we helemaal geen zin in.

Hou je van onze artikels en geloof je in onze filosofie? Denk dan eens na over een abonnement. Niet alleen krijg je twee dikke bookzines per jaar als eerste in de brievenbus, je krijgt ook toegang tot extra online artikels, korting op boeken en events en onze maandelijkse ledennieuwsbrief. En dat voor slechts vier luttele euro’s per maand, of de prijs van een fancy koffie.

Slechts vier euro per maand voor een Charlie abonnement? Lachen! Foto: Sarah Van Looy

Wat willen we nog meer doen?

Keihard doorgaan natuurlijk! Ook al is de journalistiek momenteel de meest onzekere sector, toch krijgen we massa’s goeie energie van onze job. En daar zijn onze lezers in de eerste plaats verantwoordelijk voor. Terwijl de kranten vechten tegen stromen haatcomments, blijft iedereen bij ons tot hiertoe hartstikke beschaafd en positief. Jullie bewijzen dat het internet wél een leuke plek kan zijn waar je gelijkgestemden vindt en waar je op een fijne manier van gedachten kan wisselen. Wij leren elke dag bij van jullie reacties onder onze artikels.

Maak dus met ons het verschil en ga voor verhalen zonder filter en beelden zonder Photoshop in de leukste club van de interwebs!

Word nu lid!
Of koop ons vijfde bookzine in presale!
Foto boven: chef redactie Selma Franssen, hoofdredactrice Jozefien Daelemans en chef communicatie Louise Vanderputte. Foto door Sarah Van Looy

Schrijf je reactie

2 reacties
  • Erwin says:

    Ik vind dat jullie de juiste keuze maken door meer verhalen achter de paywall te zetten. Dat maakt de balans tussen gratis en betalend veel evenwichtiger dan voorheen.

  • Anaïs says:

    Volgende week trakteer ik mezelf (en euh, jullie!) op een abonnement! 😀

Lees verder in Zin in

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen