De bruine pop van de Sint

I k gok dat ik een jaar of… nee, ik heb totáál geen idee wat een realistische leeftijdsinschatting is, dus ik ga het gewoon op ‘vroeger’ houden. Dus vroeger, net zoals alle andere ‘vroegere’ jaren, schreef ik mijn brief aan de Sint. Die plakte ik dan gretig vol met allerlei prentjes die ik zorgvuldig had uitgezocht in de sinterklaasboekjes waar onze brievenbus mee uitpuilde.

Ik herinner me niet veel, maar wel nog dat het jongensspeelgoed meestal vooraan stond en gedrukt was op blauw papier. Achteraan stond het meisjesspeelgoed, quasi alles in het roze. Over die genderongelijke socialisering kunnen we het ook nog eens hebben, maar da’s voor een andere keer.

Want als kleine ukkie was ik me er uiteraard niet van bewust. Ik koos dan ook voor de populaire Baby Born-pop. Die was ook vaak te zien in de reclameblokken op tv, tussen Pokémon en Totally Spies door. Ik plakte het prentje zorgvuldig in mijn brief en zette mijn schoentje klaar voor de open haard. Vanaf dan was het nagelbijtend afwachten.

“Mijn teleurstelling was groot toen de Sint uiteindelijk was langs geweest.”

Mijn stilzwijgende teleurstelling was groot toen de Sint uiteindelijk was langs geweest. Nu moet je weten dat Sinterklaas wel rekening hield met het gezinsbudget en mijn broer en ik niet áltijd het fancy (lees: onrealistische, dus onbetaalbare) speelgoed kregen dat we hadden gevraagd. Niet dat we met het andere speelgoed dan niet uitbundig plezier beleefden. Toch was het dit keer anders. Dit keer was ik in de eerste plaats ook wat in de war.

De pop die ik had gekregen, was geen witte, maar een bruine pop. Huh? Een bruine pop? Waar komt die vandaan? Die stond helemaal niet in de Sinterklaasboekjes en ook op tv had ik die pop nog nooit gezien. Ik wist niet eens dat zulke poppen bestonden. En hoewel ik wel wist dat ik zelf bruin was,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen