Potloodventers in het digitale tijdperk

Psycholoog Marcelino Lopez over Chatroulette

Een jaar of zeven geleden was Chatroulette de place to be voor een avondje lachen met vrienden. Zowel smerig als heerlijk vond ik het om via de webcam contact te maken met mensen van over de hele wereld. Chatroulette selecteert gebruikers willekeurig, dus niemand die weet wie of wat er komen gaat. En ja, je raadt het al. Voor je het goed en wel beseft, heb je een harige balzak voor je neus bengelen of zit je opeens midden in een orgie. Zo snel mogelijk next’en is dan het enige wat je nog rest.

Ik vraag me af hoe het ondertussen met de site gaat, en wat blijkt: het is er gezelliger dan ooit! De ene bezoeker heeft nood aan een babbel, de andere kickt erop om te rukken terwijl iemand toekijkt. Voor nog een andere halfnaakte dude is chatroulette ‘gewoon een slechte gewoonte’, en dan zijn er natuurlijk ook nog muzikanten op zoek naar hun minute of fame. Klinkt best knus. Maar 90% van wat ik tegenkom, zijn toch echt wel mannen die hun paal in de aanslag houden en die, als het effe kan, in m’n gezicht proberen te duwen. Ik snap niet zo goed waarom. Wat willen die digitale piemelventers daar in godsnaam mee bereiken? Ik vraag psycholoog Marcelino Lopez om uitleg.

helikopter-icoon
Zoveel mannen die ongevraagd hun pik in mijn gezicht duwen. Waarom?
“Ik kan niet in het hoofd kijken van elke rukker die daar zit, maar waarschijnlijk is het een mix tussen het zoeken van spanning, een beetje angst, het spelen met macht en een seksuele fetisj.”

Hoe kom je erachter dat je dat leuk vindt?
“Hoe zo’n hobby of verslaving precies ontstaat, is niet bij iedereen duidelijk, maar waarschijnlijk komt daar – behalve een bepaalde persoonlijkheid – veel toeval en timing bij kijken. 

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen