Kleffe kledingcodes? Weg ermee!

Het is de warmste periode van het jaar, we zweten ons allemaal een ei uit en huffen en puffen ons door de zomermaanden. Bij die hitte horen opeens ook allerlei kledingissues. Wees gerust, hier volgt geen zeshondervijfendertigste opiniestuk over de boerkini. Er is al te veel inkt gevloeid in verhouding tot het effectieve aantal boerkini’s dat er gedragen wordt.

Maar wanneer we ons lichter gaan kleden, meer huid tonen en elk op onze manier met de hitte proberen dealen, valt het eens zo hard op hoeveel verschillende kledingregels er zijn voor mannen en vrouwen. Dingen die heel erg vanzelfsprekend lijken, maar wanneer je erover nadenkt eigenlijk nergens op slaan.

“In de meeste gevallen is de logica achter wat mannen en vrouwen al dan niet mogen dragen ver zoek.”

Mannen- en vrouwenkledij is de laatste decennia steeds meer op elkaar gaan lijken. Vrouwen dragen boyfriend jeans en sneakers. Mannen hebben de skinny jeans omarmd (face it, da’s eigenlijk gewoon een legging in een stoere stof) en worden al eens gespot met een mannendecolleté of een male bun. Hema lanceerde in een tijdje terug nog het idee om hun kinderkleding niet meer in jongens en meisjes onder te verdelen, maar zonder labels te verkopen. En inderdaad, waarom zou je de dingen zo onnodig opsplitsen? Laat iedereen toch dragen wat ie wil.

Zo zou het moeten zijn. Maar in werkelijkheid worden mannen en vrouwen verondersteld om specifieke kledingstukken wel of niet te dragen. En ik heb het hier niet over een hoofddoek of een keppeltje, maar over kledingstukken zonder religieuze betekenis. Soms zijn die kledingvoorschriften gebaseerd op onze lichaamsbouw (zoals een beha bijvoorbeeld), maar in de meeste gevallen is de logica achter wat mannen en vrouwen al dan niet mogen dragen ver zoek.

Ik begin bij de bovenstukjes.

Vrouwen moeten dan wel het juk dragen van seksuele intimidatie,

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word deze week lid!

Promo-actie

Neem een Jaarabonnement

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in het nieuwe bookzine. Om dat te vieren, doen we een wilde actie!

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Naar de winkel!

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen