Waarom het zo belangrijk is om je batterijen snel te recycleren

Van 1.400 lege batterijen naar een driewieler

Eerder hadden we het over waarom het zo belangrijk is om batterijen te recycleren en op tijd naar een inzamelpunt te brengen. Maar wat gebeurt er nu precies met onze batterijen nadat we ze in zo’n inzamelton van Bebat gedropt hebben? Soe nam een kijkje achter de schermen van het grootste en meest geavanceerde batterijsorteercentrum van Europa. En die staat gewoon in Tienen!

Dus: je bewaart je lege batterijen netjes in een doosje, stopt ze elk half jaar in een zakje en brengt ze vervolgens binnen bij een ophaalpunt. En dan? Voor jou zit het erop, maar voor je batterijen begint het avontuur pas echt! Wanneer een ophaalpunt aan Bebat laat weten dat hun inzamelunit (bijna) vol is, wordt de ton opgehaald en naar hun sorteercentrum Sortbat gebracht. Bebat doet zo’n 33.000 ophalingen per jaar – dat zijn er meer dan 140 per dag.

Elke dag worden er bij Sortbat tussen de 450.000 en 500.000 batterijen gesorteerd. Jaarlijks zijn dat er iets meer dan 100 miljoen. Doordat de sortering er zo geavanceerd en quasi foutloos verloopt, laten ook heel wat andere landen – waaronder Griekenland en de Baltische Staten – hun lege batterijen sorteren in Tienen. Iets waar we als Belg gerust wat trotser op mogen zijn. Akkoord: het lijkt misschien niet zo sexy als supporteren voor ons nationaal elftal, maar terwijl het bijna honderd jaar geleden is dat we nog eens wereldkampioen voetbal werden, hebben we die titel op vlak van batterij-inzameling al járen. Hup Bebat hup!

Het sorteerproces

Eens aangekomen bij Sortbat worden alle batterijen eerst met de hand gesorteerd: laptop- en smartphonebatterijen, loodaccu’s, packs uit boormachines en andere bijzondere batterijen worden apart verzameld en afval zoals papier, blikjes, etensresten en luiers (jup, écht) wordt eruit gesorteerd. Mede daarom dragen alle sorteerders ondoordringbare veiligheidshandschoenen die hen beschermen tegen eventuele scherpe voorwerpen of naalden. Als je zelf al eens iets in zo’n batterijton hebt gegooid dat er helemaal niet thuishoort, denk er dan in de toekomst even aan dat er mensen zijn die dat er later weer van tussen moeten halen.

“Hoe zuiverder de sortering, hoe zuiverder het recyclageproces en hoe zuiverder de gerecycleerde grondstoffen.”

Wanneer de manuele sortering afgerond is, sorteert een machinale schudzeef alle batterijen die nog op de band liggen op grootte. Knoopcellen en loodaccu’s zijn er op dat moment al uitgesorteerd. De laatste stap in het sorteerproces is de mechanische sortering. Daarbij wordt de lengte, het gewicht en de magnetische resonantie bepaald. Aan de hand van die drie factoren worden de overblijvende batterijen opgedeeld in 5 chemische families: alkaline en zinkkool, nikkel-cadmium, nikkel-metaalhydride en lithium primair. Alvorens ze naar de juiste verwerker vertrekken voor verdere recyclage, worden de verzamelde batterijen nog eens onderworpen aan een manuele kwaliteitscontrole.

De sortering gebeurt dus niet zomaar met maar liefst 99,7% zuiverheid. Dat indrukwekkende cijfer is niet enkel te danken aan innovatieve technologische machines, maar ook aan de gemotiveerde en oplettende arbeiders in de fabriek. Dat de sortering zo goed scoort is belangrijk, want hoe zuiverder de sortering, hoe zuiverder het recyclageproces en hoe zuiverder de gerecycleerde grondstoffen. En hoe meer grondstoffen we kunnen recycleren, hoe minder we er uit de natuur moeten halen. Win-win!

Het sorteercentrum blinkt ook uit in innovativiteit: ze proberen steeds gebruik te maken van de nieuwste en meest efficiënte recyclagetechnologieën, zonder daarbij buitensporige kosten te maken en/of het milieu te beschadigen. De doorslaggevende factor is steeds wat de grootste winst voor het milieu is.

Alles ecologisch

Bij Bebat wordt niet enkel duurzaam omgegaan met batterijen. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt, het afvalwater afkomstig uit de fabriek wordt gezuiverd in een rietveld, een grondwaterpomp verwarmt het hele gebouw en een zonnecollector op het dak zorgt voor warm water. De rest van dat dak ligt bovendien vol met zonnepanelen die voor de energie in de fabriek en het opladen van de elektrische transportmiddelen zorgen.

De lucht in het sorteercentrum wordt voortdurend gezuiverd om de mogelijk vervuilde stofdeeltjes eruit te halen. Daardoor is de lucht die uiteindelijk in de buitenwereld terechtkomt, schoner dan de werkelijke buitenlucht. En ook de sorteertonnen worden na een wasbeurt opnieuw ingezet in de inzamelpunten.

Het uiteindelijke resultaat

Voor de verdere recyclage werkt Bebat enkel samen met recyclers die door de overheid erkend zijn en aan de strengste Europese normen voldoen. Elk van deze verwerkers is gespecialiseerd in één bepaalde chemische samenstelling. De verwerkers waar Bebat mee samenwerkt, bevinden zich allen in België of in een van onze buurlanden. Zo worden alkalinebatterijen gerecycleerd door Revatech uit Luik en staat Campine uit Beerse in voor de verwerking van loodaccu’s.

“Van 13 batterijen naar een brilmontuur, van 148 batterijen naar een wekker, van 1.400 batterijen naar een driewieler.”

Na de recyclage zijn alle grondstoffen opnieuw gescheiden. De voornaamste stof in batterijen is staal, waaruit onder meer potten, pannen en bestek gemaakt wordt. Op de tweede plaats staan de non-ferro metalen (metalen waarin ijzer niet het hoofdbestanddeel is) zoals aluminiumfolie, zilveren juwelen, zinken raamkozijnen, gegalvaniseerde leidingen of koperen elektriciteitsdraden. Bij de verbranding van de papier- en plasticresten die batterijen met zich meebrengen, komt energie vrij en zelfs de overblijvende ‘black mass’ krijgt een nieuw leven in de wegenbouw.

Van 13 batterijen naar een brilmontuur, van 148 batterijen naar een wekker, van 1.400 batterijen naar een driewieler, van 2.500 batterijen naar een kruiwagen … er gaat werkelijk zo goed als niets verloren bij het recycleren van batterijen. En de grootste winnaars daarvan? Dat zijn wij allen, want een beter milieu zorgt voor een betere gezondheid en een mooiere toekomst.

Lees ook: Hoeveel lege batterijen heb jij?
Video door Poolhert Productions
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Bebat. Charlie werkt samen met merken die onze missie en waarden delen. Zo helpen we elkaar vooruit.
0 reacties

Plaats zelf een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ga wild
en word lid!

Charlie gaat op zoek naar het beest in zichzelf in een najaarsnummer met als thema ‘Wild van Hart’. Om dit te vieren, doen we een wilde actie:

De 300 snelste surfers krijgen deze week een jaarabonnement aan €30 ipv €50.

Ga snel naar de webshop en koop dat abonnement!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen