Best of Charlie

Dit is het beste van Charlie

Onze 10 meest gelezen en meest impactvolle stukken

Dit is het beste van Charlie

Charlie probeert €100.000 op te halen in een fundraising, want het is nu of nooit voor ons magazine. Wat ga je missen als Charlie zou verdwijnen? We verzamelden de 10 online stukken uit ons vierjarige bestaan die het meest gelezen werden en het meeste stof deden opwaaien.

1. De moordenaar die alcohol heet

Alcohol blijft een van de grootste verkeersdoders in België. Redactrice Sophie werd slachtoffer van een tragisch ongeval veroorzaakt door een dronken chauffeur. In het voorjaar van 2015 schreef ze erover op Charlie. Haar openhartige getuigenis kwam binnen als een mokerslag en werd door meer dan een kwart miljoen mensen gelezen. Sophie werd naar aanleiding van haar getuigenis uitgenodigd bij een van de meest bekeken talkshows in Nederland, RTL Late Night, om daar met premier Rutte het gesprek aan te gaan over het al dan niet invoeren van het alcoholslot.

2. Achter de schermen van Instagram

Fuck Fake is het motto van Charlie. En dat passen we zo breed mogelijk toe. In de zomer van 2015 keken we achter de picture perfect plaatjes op Instagram en toonden we hoe het er écht aan toe gaat bij al die influencers. Het stuk werd een kleine 200.000 keer gelezen en is drie en een half jaar later nog steeds pretty accurate

3. Happy Endings

Gendergelijkheid vinden wij super belangrijk. Ook tussen de lakens. Daarom lanceerden we samen met Nieuwsblad Magazine in 2016 een groot dossier rond de orgasmekloof, een minstens even pijnlijke realiteit als de loonkloof. We vroegen onze lezers naar hun ervaring met Le Petit Mort en seksuoloog Wim Slabbinck voorzag de resultaten van de enquête van commentaar.

4. Doe normaal over ons lichaam

Over wat vrouwen allemaal wel en niet met hun lichaam doen, heeft iedereen wel wat te miepen. Te veel of te weinig kleren, te dik of te dun, te sexy of te seutig. Het is nooit goed. Hoofdredacteur Jozefien schreef de jarenlange frustratie over de obsessie met onze lijven van zich af in een krachtig pamflet, dat meer dan 100.000 keer gelezen werd. Dat er wel meer vrouwen zijn die er schoon genoeg van hebben, lijkt ons.

5. Wat vegetariërs niet meer willen horen

Steeds meer mensen eten minder vlees of kappen er helemaal mee. Hoewel de meeste mensen de voordelen hiervan inzien, zowel voor jezelf als de planeet en de dieren, krijg je als vegetariër toch nog vaak vreemde blikken of vervelende opmerkingen. Redactrice Evelien lijstte de meest gehoorde reacties op. En oh ironie, in de commentsectie ontstond een hevige discussie met meer dan 220 lezersreacties…

6. Is dit dan quality time?

Redactrice Ilse vertelde openhartig over haar keuze om minder te gaan werken en de respons onder het artikel was massaal. Niet alle lezers maakten dezelfde keuze, maar het dilemma waar Ilse voor had gestaan, herkende bijna iedereen: we staan een heel eind wat de emancipatie van de vrouw betreft, maar we staan eigenlijk nergens wat de emancipatie van moeders betreft. “Er is geen plan. Je moet kiezen. En wie kiest, verliest.”

7. Van zwarte cultuur houden, maar niet van zwarte mensen

In de zomer van 2018 werd Sarah (19) op Pukkelpop geconfronteerd met een racistisch liedje. Een van haar vrienden filmde, en zo keek ineens heel Vlaanderen mee. Terwijl er in de media een groot debat ontstond over racisme, deed Sarah haar verhaal enkel bij Charlie. Nog voor het mediacircus losbarstte, legden redacteurs Jozefien en Renaldi in een verhelderend stuk uit waarom dit meer dan een los incident was.

8. Seksuele intimidatie voor #metoo

Ruim twee jaar voor #MeToo wereldwijd losbarstte, ontstond er op Charlie al een discussie over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Redactrice Inke lijstte de momenten in haar leven op, waarop ze seksueel werd geïntimideerd en vroeg onze lezers hetzelfde te doen. Ze kreeg meer dan 150 reacties. Het onderwerp ging zijn eigen leven leiden op sociale media, wat leidde tot de hashtag #wijoverdrijvenniet, een campagne die moedig werd verder gezet door enkele jonge vrouwen. We zeggen dus al veel langer dat er een structureel probleem is. Alleen duurt het erg lang voor iedereen luistert…

9. Charlies Top 25 van Invloedrijke Belgen in de Wereld

In 2017 publiceerde Humo een Top 50 van Meest Invloedrijke Belgen in de Wereld. Tot onze – en jullie – verbazing stonden er maar drie vrouwen in de lijst. Daar wilden wij wat aan doen. We stelden samen met jullie hulp en een panel van experts een top 25 op van namen die de jury van Humo over het hoofd had gezien. Samen maakten we 25 belangrijke Belgen zichtbaar die nog te vaak vergeten worden!

10. Shitty Dinner

Sara Theunynck en Zita Theunynck zijn zussen die op Charlie onder de naam Emoshit schrijven. ‘Want het leven zit vol shit en die is vaak emotioneel.’ Op Charlie stelden ze hun nieuwe concept voor: het Shitty dinner. Want het is dringend tijd voor etentjes waar je zelf ook iets aan hebt, als je ze organiseert, toch? Zita en Sara bleken niet de enigen. Wat vooral bedoeld was als een vermakelijke tekst, leidde tot artikels in andere media over de huishoud- en kookgewoonten van jonge vrouwen en een heuse Shitty Dinner rage. Graag gedaan!

Wil je dat we meer thema’s op de kaart blijven zetten en onze fuck fake kijk op de realiteit blijven brengen? Neem dan een abonnement op Charlie of doe een gift. Enkel met jullie steun kunnen we blijven doen wat we doen.

Schrijf je reactie

    Lees verder in Wereld
    Vrienden van Charlie

    Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

    Colofon

    • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
    • Chef redactie Selma Franssen
    • Marketing & partnerships Sophie Docx
    • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
    • Design & code Birdseye design
    Adres Redactie

    Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
    Statiestraat 139
    2600 Antwerpen