jaaroverzicht

Dit vonden jullie belangrijk in 2019

Zoals elk jaar maken wij steeds een eigen jaaroverzicht. Van black girl magic over de strijd tegen seksueel geweld en de opmars van extreemrechts: deze thema’s vonden onze redacteurs en onze lezers belangrijk.

1. De strijd tegen seksueel geweld

Eind april schreef hoofdredactrice Jozefien Daelemans een opiniestuk dat het lakse beleid inzake bestraffing van verkrachting aanklaagt. “We moeten blijven praten over seksueel geweld. Al zijn er 100 hashtags, 1000 opiniestukken  en 10.000 getuigenissen nodig,” schreef ze strijdvaardig. Het stuk werd 20.000 keer gedeeld. Twee weken later werd Julie Van Espen vermoord door een man die al twee keer veroordeeld werd voor verkrachting. De woede, het verdriet en teleurstelling was immens. “We hebben alles al gezegd. Al 100 keer”, schreef onze redactie. “Keer op keer dezelfde boodschap: neem seksueel geweld serieus. Luister naar ons. Geloof ons. Doe iets aan deze situatie.”

In het najaar kwam er gelukkig een beetje hoop in de strijd tegen seksueel geweld. VZW PUNT. werd gelanceerd, een advies- en informatiecentrum voor seksueel grensoverschrijdend gedrag, waar slachtoffers terecht kunnen voor doorverwijzing en lotgenotencontact. Redactrice Elisa was erbij en sprak met de organisatoren en enkele slachtoffers. En uroloog Bo Coolsaet, die terecht stond voor verkrachting en aanranding van de eerbaarheid, kreeg van de rechter een scherpe veroordeling. Hoofdredactrice Jozefien schreef een brief naar de vrouw die de ‘meest befaamde liefdesexpert van het land’ op de knieën kreeg. “Er komt een barst in het idee dat mannen als Bo Coolsaet onschendbaar zijn. Dat zijn ze niet.”

2. De staat van het klimaat

De klimaatcrisis was niet weg te denken uit het nieuws in 2019. Overal werden klimaatmarsen georganiseerd en Greta Thunberg, die miljoenen jongeren de straat op kreeg, werd vorige week nog door Time Magazine verkozen tot Persoon van het jaar. Onze redactrices waren erbij toen Greta in februari in ons land was. Onze klimaatjongeren kregen applaus maar ook haatberichten van klimaatontkenners. In die mensen moeten we geen tijd meer steken, vindt Ignace Schops, een van de initiatiefnemers van de Klimaatzaak en president van de EUROPARC federation, het grootste netwerk voor natuur in Europa. Journaliste Selma sprak met hem over mogelijke oplossingen voor de klimaatcrisis.

Intussen staken onze lezers hun hand in eigen boezem en bekeken ze hun eigen consumptiegedrag. “Waarom aanbidden we honden en katten, maar zetten we onze tanden in koeien en varkens?” vroeg gastredactrice Inne zich af. Journaliste Sarah Vandoorne keek dan weer in eigen klerenkast en besloot op kleerkastvasten te gaan. Ze probeerde 6 weken lang toe te komen met maar 6 kledingstukken. Hoe ze het er vanaf bracht, lees je hier. Redactrice Charlotte trok er op uit om een reeks burgerinitiatieven onder de loep te nemen die werk maken van een beter milieu. Van verwilderde tuinen, tot een stadsherder en herbruikbare koffiebekers, je leest de reeks ‘Groene Doeners’ hier.

3. De opmars van extreemrechts

De extreemrechtse partij Vlaams Belang boekte op 26 mei een grote verkiezingsoverwinning. Dat verbaasde veel mensen en de weken nadien gingen nieuwsredacties dan ook op zoek naar de oorzaak van de opmars van extreemsrechts. Wij spraken met auteur en journalist Gaea Schoeters die vindt dat media een verpletterende verantwoordelijkheid dragen. Volgens haar is het cordon sanitaire al lang doorbroken en werken mainstream media actief mee aan het normaliseren van problematisch gedachtengoed. In die analyse is ze niet alleen. Journalist Selma Franssen sprak met twee populismedeskundigen die de dans van rechtspopulisme met de media analyseren.

Gelukkig is ook veel tegengewicht. In mei verscheen het boek ‘Superior’ van wetenschapsjournalist Angela Saini, waarin ze rassenwetenschap onder de loep neemt. En dat is geen moment te vroeg, nu politici die geloven in ‘eigen volk eerst’ in heel Europa stemmen trekken. Wij spraken met haar over waar deze pseudowetenschap vandaan komt en wat we ertegen kunnen doen.

Ook schrijfster Dalilla Hermans sprak zich uit tegen het steeds zichtbare racisme. “We moeten als maatschappij wakker gaan worden, en dat zeg ik al vijf jaar,” schreef ze. “Racisme is een ziekte. Je moet het ook behandelen als een ziekte, met remedies, vaccinaties ter preventie en nazorg.” Haar opiniestuk lees je hier.

4. De impact van empathie

Een van de manieren om de opmars van extreemrechts tegen te gaan is misschien wel het project Roots of Empathy, door de oprichters omschreven als ‘een vredespil’. Een baby in de klas zou bijvoorbeeld pestgedrag verminderen. Hoe? Kinderen oefenen empathie door zich in te leven in de emoties van de baby. In Gent testten redactrice Aurélie, baby Anna en een klas kleuters de principes van Roots of Empathy uit.

Aurélie sprak ook met oprichtster en president Mary Gordon over de wetenschappelijke basis van het onderwijsprogramma. En ze onderzocht hoe jongens extra nood hebben aan lessen in empathie. “Jongens groeien op in een keurslijf. Man worden betekent emotioneel afstandelijk, autonoom en rationeel zijn. Deze maatstaf heeft nadelige gevolgen voor jongens zelf en voor de maatschappij waarin zij de burgers, stemmers en vaders van morgen zijn.”

5. Het Grote Generatie Gesprek

In het jaar dat de term ‘OK Boomer’ populair werd, was een van onze mooiste projecten zonder twijfel ‘Het Grote Generatie Gesprek’. In samenwerking met VIVA SVV brachten we 5 duo’s samen van verschillende generaties en stelden hen vragen over seksualiteit, work-life balance en schoonheidsidealen. Hoeveel is er veranderd tegenover vroeger? We legden hun verrassende antwoorden voor aan seksuoloog Wim Slabbinck, genderexperte Katrien Van der Heyden en sociologe Aurélie Van de Peer. Wist je dat oudere vrouwen vaak betere seks hebben? En dat koppels die de taken in huis verdelen over het algemeen gelukkiger zijn?

We sloten het project af met een prachtige avond in deSingel waarbij de experts en het publiek taboeloos en openhartig met elkaar in gesprek gingen. Je kan alles hier herbekijken en herlezen.

6. Een realistische kijk op autisme

Er bestaan heel wat vooroordelen over mensen met autisme. Ze zouden asociaal zijn of geen gevoelens hebben. Wij legden 8 vervelende clichés voor aan Stephanie Dehennin en Elisa Cordaro, die ze met veel verve ontkrachtten. “Dat woord label? Wij zijn geen confituurpotten, he!”

Intussen leerden we van Eline Creemers & Sara Stragier ook dat vrouwen veel minder vaak de diagnose van autisme krijgen. Hoe dat komt, onderzochten ze in hun bachelorproef die ze aan onze lezers presenteerden. “Vrouwen wordt meer aangeleerd zich aan te passen waardoor autisme bij hen onder de radar blijft”

We interviewden ook de Nederlandse fotografe Bianca Toeps, die in haar boek ‘Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit’ de verschillende aspecten van autisme belicht. En Steven De Blieck schreef een openhartige getuigenis over hoe hij met de stoornis omgaat. Mensen met autisme wordt vaak aangeraden hun leven zoveel mogelijk te structureren om onverwachte situaties te vermijden. Een advies dat voor hem te beperkend was. Als exposure therapy voor zijn bizarre angsten, fietste hij van Santiago in Chili tot Ushuaia in Argentinië. “Te veel structuur gaf me net nog meer stress.”

7. Black & brown girl magic

2019 was ook het jaar waarin er steeds meer aandacht was voor de ervaringen van mensen met Afrikaanse roots, ook op Charlie. In de prachtige reeks De kleinkinderen van Congo, interviewde journalist Sabrine Ingabire mensen wiens grootouder(s) in Congo geboren werden. Congo is een deel van hen, ook al kan je het niet altijd op het eerste gezicht zien.

Samen met Dalilla Hermans, was Sabrine een spraakmakende zwarte stem in het publiek debat dit jaar. Beiden hebben roots in Rwanda, een achtergrond in het jeugdwerk en zijn actief in de huidige antiracismebeweging in België. Dit jaar schreven ze ook alle twee columns bij De Standaard en De Morgen. Redactrice Anouk sprak met hen over witte redacties, online haatcomments en… het Harry Potter-like Guilt Complex.

Op 15 september was het World Afro Day. Dat doet er toe, want black hair wordt nog te vaak stiefmoederlijk behandeld, door witte, maar ook door zwarte mensen. Charlie ging langs in een Antwerpse barbershop en zag hoe de haargesprekken onder de kappers en klanten al snel gingen over zelfliefde, black love en cultural appropriation.

8. Het belang van vriendschap

Het thema van ons negende bookzine was F(r)amily, over hoe je vrienden je nieuwe familie worden. “Vriendschappen kunnen net zo intens zijn als liefdesrelaties,” meent Selma Franssen. “Het verschil zit ’m in de plek die we vriendschap toekennen.” Ze schreef er een boek over ‘Vriendschap in tijden van eenzaamheid’, en daar wilde redactrice Sophie meer over weten.

Selma zocht zelf Beate Volker op, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Beate Volker doet al jaren onderzoek naar hoe we vrienden maken – een vraag die actueler is dan ooit, nu bijna de helft van de Belgen zegt zich eenzaam te voelen.

Maar soms loopt vriendschap ook mis. Charlotte Wollaert wilde weten waarom mensen blijven vasthouden aan toxische vriendschappen. Hoe kan je ontsnappen aan zo’n vriendschap? Je leest het hier.

Hier vind je een overzicht van onze mooiste en meest spraakmakende stukken de voorbije jaren.
Om onze verhalen voor iedereen toegankelijk te maken, hebben we onze paywall weggehaald. Al onze stukken zijn vanaf nu openbaar te lezen. Vanaf 1 januari zullen er geen nieuwe stukken meer verschijnen, maar na een lichte restyling houden we onze site wel online, zodat iedereen zijn of haar favoriete reportages kan herlezen, en andere kan ontdekken. Onze webshop met bookzines blijft nog tot 31 december online. Wie een bookzines (of meteen een stapel) wil bestellen als aandenken aan Charlie, wacht best niet te lang, want een deel van onze edities is al uitverkocht. Heb je nog vragen? Kijk in onze FAQ of we ze daar kunnen beantwoorden.

Schrijf je reactie

Colofon