Maak een milieuonvriendelijk label

En red onze planeet!

Binnenkort krijgt Vlaanderen zijn eerste ‘ecofictieserie’. Een hoopvol nieuwtje tussen alle onheilspellende berichten over het klimaat. De nieuwe televisieserie werd zo milieuvriendelijk mogelijk gefilmd; na eco fashion en eco food nu dus ook eco televisie. Hoera! Maar onmiddellijk vraag ik me af hoe milieuvervuilend ‘gewone televisieseries’ dan wel niet zijn. En waarom milieuvriendelijk produceren niet gewoon de norm is.

Wie ons al langer volgt, weet dat Charlie al sinds het begin zo eco-friendly mogelijk probeert te zijn: ons bookzine wordt gemaakt in een drukkerij die draait op groene energie en enkel FSC papier en plantaardige inkten gebruikt. We drukken bewust kleine oplages om verspilling tegen te gaan, in tegenstelling tot mainstream bladen en kranten die vaak tot de helft van hun oplages onverkocht naar het afvalverwerkingsbedrijf sturen.

De stapel onverkochte en tot papiermoes verwerkte Story’s is elk jaar hoger dan het Himalaya Gebergte. Op jaarbasis worden meer dan 34 miljoen kranten ongelezen naar het afvalbedrijf versleept. België is wereldwijd de tweede grootste consument van papier. Die titel Fossil of the Day kan dus met gemak een paar maanden verlengd worden.

Een waanzinnige verspilling, zeker als je de CO2-uitstoot meerekent van de vrachtwagens die de stapels papier dagelijks rondrijden van de drukkerij naar de krantenwinkel en daarna naar het afvalverwerkingsbedrijf. Maar geef de uitgevers eens ongelijk; het is makkelijker om te verspillen dan om rekening te houden met het milieu. Onverkochte exemplaren worden immers gratis vernietigd, je moet betalen als je ze terug wil krijgen. En zo wordt er niet op een paar duizend exemplaren meer of minder gekeken. De overheid ondersteunt de verdeling van gedrukte magazines en kranten jaarlijks met 400 miljoen euro in subsidies en houdt zo een compleet verouderd en milieuonvriendelijk systeem van massaproductie en verspilling in stand. Investeren in online initiatieven of ecologisch verantwoord ondernemen aanmoedigen lijkt geen prioriteit.

Dit artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Word dus snel lid!

Jaarabonnement

Neem een Jaarabonnement

De beste artikels en strafste interviews worden niet zonder jou geschreven.

Word lid en krijg 2 bookzines per jaar, toegang tot alle online artikels en allerlei leuke extra’s.

Naar de winkel!

Online abonnement

Neem een Jaarabonnement

Of neem een online abonnement en krijg toegang to alle artikels op de site.

Naar de winkel!

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg: 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.

En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

LDV United
t.a.v. Charlie Magazine
Rijnkaai 100
2000 Antwerpen