interview

“We mikken op identificatie: als zij het kan, ik misschien ook”

Khadija Rejdy wil met #SheDIDIT ondernemersdrempels voor vrouwen met migratieroots verlagen

“We mikken op identificatie: als zij het kan, ik misschien ook”

Creating a fair and inclusive world. Een mooi doel, maar niet zo simpel in uitvoering. We praten erover met Khadija Rejdy, 29, onderneemster en één van de krachten achter de campagne #SheDIDIT van organisatie Muslinked. Een creatieve initiatiefneemster die niet stil kan zitten en moeilijk nee kan zeggen tegen alle projecten die haar kant opkomen. Foto’s: Sara Stragier

Het platform #SheDIDIT brengt inspirerende en ondernemende vrouwen met diverse roots samen om tips en tricks uit de ondernemerswereld te delen en een netwerk op te bouwen. Op 21 februari organiseert het platform zijn tweede grote netwerkevent “Sterke vrouwen aan het roer” op campus Groenplaats van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Drie sterke vrouwen aan het roer, waaronder Charlie-redactrice Anouk Torbeyns, Nadia Aimé en Hadisa Suleyman, zullen in een panelgesprek hun ondernemersverhalen uit de doeken doen.

Naast #SheDIDIT en je eigen consultancybedrijf ben je ook actief bij Muslinked. Waarvoor staat Muslinked?
“Muslinked brengt jong én ondernemerstalent met een islamitische achtergrond samen en focust op hun vragen over het opstarten van een business en welke tools ze daar precies voor nodig hebben. Onze organisatie is islamitisch geïnspireerd, waarbij we de waarden van deze godsdienst uitdragen, maar ook openstaan voor high potentials met een andere achtergrond. Op dit moment werken we samen met elf verschillende nationaliteiten. We proberen jonge professionals die een bepaalde droom hebben een netwerk en steun te bieden. Daarin is Muslinked de missing link.”

Hoe gaat dat concreet in zijn werk?
“We werken super persoonlijk en dat is ook onze kracht. Op papier lijken we allemaal hetzelfde, tot we onze mond opentrekken, dan komt er bij iedereen iets anders uit. (lacht) Daar proberen we op in te spelen. We gaan met die jonge ondernemers in gesprek en kijken samen of Muslinked hun droom kan helpen verwezenlijken.

“Netwerken klinkt misschien een beetje hol, maar het gaat gewoon over de juiste mensen op de juiste plaats.”

Daarnaast focussen we op actieve coaching in kleine masterclasses. We organiseren ook netwerkevents waar keynote speakers hun verhaal komen doen. Khadija Hamouchi was zo’n spreker op ons vorige evenement. Ze ontwikkelde een schoolapp voor Jordaanse kansarme jongeren die haar helemaal tot in Silicon Valley bracht. Op zo’n netwerkavonden komen heel wat gelijkgezinde mensen samen, met en zonder migratieroots. Daar zit veel kracht in. Het woord netwerken klinkt misschien een beetje hol, maar het gaat gewoon over de juiste mensen op de juiste plaats samenbrengen.”

Jullie werken met veel organisaties samen, wat halen jullie uit die samenwerkingen?
“We geloven echt in de kracht van partnerships. We stelden samen met Vlerick Business School een leadership program op om bepaalde basiscompetenties rond leiderschap te kunnen meegeven aan onze leden. We werken ook samen met Waka Waka Generation, een organisatie voor en door jongeren met Afrikaanse roots. Als we onderzoek willen doen naar bijvoorbeeld discriminatie van vrouwen met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt, dan zitten we samen met  hogescholen zoals Karel de Grote en Artevelde. Co-creatie is een vorm om dingen vooruit te laten gaan, whether you like it or not.”

“Als we het over ondernemen hebben, moeten we ook kunnen denken van ‘Ah, het kan een vrouw met diverse roots zijn.’”

Sinds oktober staat de campagne #SheDIDIT op poten, een samenwerking van Muslinked met netwerkorganisatie Markant en Arteveldehogeschool. Welk verhaal schuilt achter die hashtag? “#SheDIDIT gaat over ambitieuze jonge vrouwen met ondernemende dromen. Die hastag straalt iets super empowerend uit. Yes, she did THAT! We creëerden een platform om de buitenwereld te laten zien wie die ondernemende vrouwen zijn. Want die perceptie is iets waar we veel belang aan hechten. Als we het over ondernemen hebben, moeten we niet alleen aan de witte zakenman in pak denken, maar ook aan een vrouw met diverse roots. Van een Marokkaanse moeder van 40 die net een bakkerij heeft geopend tot een ambitieuze twintiger die haar eigen blog heeft opgestart.”

Hoe hard hebben vrouwen met diverse roots zo’n platform nodig?
“Het is vaak zo, jammer genoeg, dat veel vrouwen met een migratieachtergrond schrik hebben om te ondernemen en de eerste stap te zetten. Ze voelen zich vaak niet gesteund vanuit hun thuissituatie. ‘Wie gaat er dan voor de kinderen zorgen?’ is een veelvoorkomende bezorgdheid. Die mensen hebben een platform nodig dat rekening houdt met hun persoonlijke situatie en van daaruit verder denkt.”

Yasmia Setta (links) en Khadija Rejdy, beiden projectleiders bij Muslinked.

En jullie proberen met #SheDIDIT hier op in te spelen?
“Ja, we zien het potentieel in die vrouwen met een migratieachtergrond en kiezen ervoor om hen te belichten met ons platform. Net zoals bij Muslinked organiseren we netwerkevents die vaak starten met een panelgesprek met drie inspirerende vrouwen die hun verhaal delen. Daarnaast organiseren we coachingmomenten in kleine groepjes, waarbij deelnemers aan de slag gaan met tools zoals pitchen en dieper ingaan op bijvoorbeeld de work-life balance en time management in ondernemen. Op mentormomenten nodigen we vrouwen met ervaring uit die antwoorden kunnen geven op specifieke vragen.

“Hoe meer vrouwen zich in onze verhalen kunnen herkennen, hoe duidelijker die stem voor hen zal zijn.”

#SheDIDIT probeert voor herkenning te zorgen. We laten vrouwen aan het woord die dicht bij de leefwereld van onze deelnemers staan. Op ons vorig mentormoment nodigden we Manon Acke uit (Manon getuigde onlangs nog in onze reeks Kleinkinderen van Congo, red.). Zij is 25 en stampte haar eigen PR Agency ‘Two is a Crowd’ uit de grond. Of kijk naar Zehra Özmen, één van de boegbeelden van de campagne, die adviseur is bij UNIZO en daarnaast een eigen basketbalploeg oprichtte in Genk. Hoe meer vrouwen zich in die lokale onderneemsters kunnen herkennen, hoe duidelijker die stem voor hen zal zijn. We mikken op identificatie: ‘Hey wat zij kan, kan ik ook!’”

Benadruk je niet juist de verschillen door de focus te leggen op één groep, namelijk jonge vrouwen met een migratieachtergrond?
“Dat is een heel belangrijk punt. Maar dit is hoe ik het zie: de mensen waar wij ons op focussen voelen zich niet altijd betrokken in het Belgische ondernemerslandschap. Die focus is niet bedoeld om bepaalde gemeenschappen uit te sluiten, maar net om verschillende groepen, zoals moslims via Muslinked en vrouwen met migratieachtergrond via #sheDIDIT, samen te brengen. Zo kan elke groep bijdragen aan de maatschappij en hopen we uiteindelijk op inclusiviteit.”

Je zit zelf ook in de ondernemerswereld. Welke drempels ben je zelf al tegengekomen?
“Dat klopt, ik heb een trainings-en consultantbureau, naast alle andere projecten waar ik geen nee op kan zeggen. (lacht) Persoonlijk bots ik regelmatig op de work-life balance. Flexibiliteit is iets wat veel beginnende ondernemers aantrekt. Je weet wel, een dagje vrij nemen wanneer jij dat wilt. Daar moet ik toch op terugkomen. Net omdat het voor jezelf is, wil je het zo goed mogelijk doen. Dan zijn lange uren onvermijdelijk. Ook het financieel plaatje was in het begin wel moeilijk. ‘Oei, ga jij je job zo maar opgeven om zelf iets te beginnen?’, kreeg ik te horen. Maar zo is België, denk ik. We nemen niet graag risico’s.”

De zeven iconen uit de campagne van #SheDIDIT.

Jullie werken samen met zeven iconen in de campagne, jullie leading ladies.
“Het was heel erg moeilijk om er zeven uit te kiezen, want we hebben een heel leger aan vrouwen met fantastische capaciteiten. We kozen bijvoorbeeld voor Christina de Witte. Ze staat met haar cartoon Chrostin wekelijks in Flair, is illustratrice en columniste. Sarah Dimani is influencer met oog op diversiteit en modest fashion, waarbij vrouwen modieus zijn zonder veel huid te tonen. Of neem nu Yara Al-Adib, zij richtte het pop-uprestaurant From Syria With Love op in Mechelen waar Syrische vrouwelijke vluchtelingen achter het fornuis staan. Zij helpen allemaal mee aan de beeldvorming van onze talentpool: verschillende leeftijden, achtergronden en beroepen komen samen. Het zijn stuk voor stuk talentvolle, ondernemende en diverse vrouwen.”

“In onze talentpool komen verschillende leeftijden, achtergronden en beroepen samen.”

Heb je nog persoonlijk advies voor jonge (en minder jonge) mensen die graag een sprong in het diepe willen wagen?
“Het zit hem vaak in de kleine dingen en dat vergeten we soms. Wij als mens denken vaak dat we uitzonderlijk moeten zijn of iets moeten bedenken dat nog nooit werd bedacht. Maar het zit hem eigenlijk gewoon vaak in hoe je die dingen aanpakt. Wees daarnaast ook gewoon jezelf. Ik zeg dat ook altijd als mensen binnenkomen bij ons: faces off, we gaan eens praten over dingen die niet zo sexy zijn. We gaan het niet hebben over hoe perfect jullie Instagramstories zijn. Nee, ik wil zien dat je de avond voor een meeting in je pyjama met wallen en koffie achter je bureau zit om die voor te bereiden. Dat wil ik zien, dat is herkenbaar, geen picture perfect.”

Foto boven: van links naar rechts: Yasmia Setta (projectleider bij Muslinked), Sarah Ouaamari en Siham Zarkan (studenten die het project mee ondersteunen) en Khadija Rejdy.
Op 21 februari organiseert #SheDIDIT zijn tweede netwerkevent op campus Groenplaats van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Drie sterke vrouwen aan het roer, waaronder Charlie-redactrice Anouk Torbeyns, Nadia Aimé en Hadisa Suleyman, zullen in een panelgesprek hun ondernemersverhalen uit de doeken doen.

Schrijf je reactie

Caro heeft als studente Journalistiek de pen op de juiste plaats. Met een achtergrond in Communicatiewetenschappen beweegt ze zich als een vis in het water door verschillende mediakanalen. Ze houdt van zonsondergangen, Thais eten en af en toe een melige film waar ze zeker niet bij moet wenen. Ze staat open voor verschillende topics, binnen en buiten haar comfortzone.

Lees verder in Wereld

Zonder jou geen Charlie!

Kom bij de leukste club van het internet en krijg:

  • 2 bookzines per jaar, Charlie goodies en toegang tot alle online artikels.
  • En het allerbelangrijkste: de wetenschap dat je bijdraagt aan een stem die nodig is!

Ik word lid!

50
Vrienden van Charlie

Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen