Oproep

Hoe gaat het nu met Charlie?

Een stand van zaken, 6 maanden na de crowdfunding

Beste lezers,

Een kleine zes maanden geleden sloten wij onze crowdfundingcampagne succesvol af met 31.725€ op de teller.  638 Charlie’s Angels zorgden ervoor dat we ons magazine verder kunnen uitbouwen. Je vraagt je misschien af hoe het nu met ons gaat. Laat ik daarom even vertellen wat we de afgelopen maanden gedaan hebben en wat we nog allemaal van plan zijn.

Charlie is geëvolueerd van een kleine website met vooral getuigenissen naar een volwaardig magazine met daarnaast ook interviews, reportages en beeldreeksen. Achter Charlie staat nog steeds een gedreven team van schrijvers en fotografen, die puur draaien op enthousiasme. Met waanzinnig beperkte middelen en waanzinnig veel energie, geven zij Charlie elke dag opnieuw vorm en inhoud uit overtuiging dat de wereld klaar is voor een andere stem. En onze honderdduizenden bezoekers geven hen gelijk.

Van likes and shares kunnen we niet leven. Charlie moet professionaliseren, zonder haar eigenheid te verliezen.

Maar we moeten er niet flauw over doen: van likes en shares kunnen wij niet leven. En online media krijgen niet de overheidssteun – tot 400 miljoen euro in de vorm van distributiesteun en 0% btw-tarief – die de papieren kranten en magazines jaarlijks wel krijgen. Wil Charlie overleven, moeten we dus professionaliseren. Zonder onze eigenheid te verliezen. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening, maar we kunnen die maken.

Eerst hebben we onze website gerestyled. Onze webdesigner (aka The Silver Fox) slaagde erin om hem overzichtelijker, sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Eén enthousiaste lezeres liet zelfs weten: “Jullie nieuwe site is zo strak, ik word er een beetje geil van!” Mission accomplished, Silver Fox!

In april drukten we ook ons eerste bookzine. 80% van de oplage is al verkocht.  En in oktober komt ons tweede bookzine eraan. Er is ook goed nieuws voor wie ons vroeg of Charlie ook in de krantenwinkel te verkrijgen is. Ja dus. Binnenkort vind je ons tweede nummer terug in de betere kranten- en boekenwinkels. Je kan het blad nu al in presale kopen via onze webshop. Dan krijg je het al in de brievenbus voor de anderen het te zien krijgen. We werken met kleine oplages, want we houden niet van verspilling. Sinds vorige week werkt de webshop met Paypal en online banking. Geen excuus meer om je portemonnee dicht te houden.

Vorige week lanceerden we ook onze abonnementen voor wie nog meer Charlie wil. Tegen €50 per jaar krijg je de twee bookzines én Charlie goodies thuisgestuurd én toegang tot extra online artikels. We willen op onze site ook extra pagina’s maken voor onze abonnees waar ze zelf kunnen meepraten. Klinkt dat allemaal een beetje vaag? Ik geef je een concreet voorbeeld. Op de pagina Flashback/Fast forward kunnen onze abonnees antwoorden op de vraag “Waar stond je vorig jaar en waar wil je over een jaar staan?” De leukste antwoorden verzamelen we in ons tweede bookzine dat als thema TIJD heeft. Zo maken we samen met onze abonnees het magazine. Want gedachten delen, dat is waar het ons om gaat.

Ik geloof dat je de wereld niet enkel kan veranderen met kunst, wetenschap en politiek, maar ook door het soort diensten en producten dat je in de markt zet.

Een laatste grote verandering is dat we af en toe gaan samenwerken met merken en organisaties. Het is een beslissing waar we lang over nagedacht hebben en nog regelmatig over discussiëren. Voor je nu teleurgesteld je laptop dichtklapt, allow me to explain.

Enerzijds willen we werken met kleine ondernemingen die dezelfde missie en waarden hebben als wij: mensen die geloven in duurzaamheid, innovatie en originaliteit. We zijn ervan overtuigd dat je de wereld niet enkel kan veranderen met kunst, wetenschap en politiek, maar ook door de diensten en producten die je in de markt zet. Als die eerlijk gemaakt zijn, met respect voor mens en milieu, willen we ze graag in de kijker zetten op Charlie.

Grotere merken willen we anderzijds helpen hun boodschap op een relevantere manier aan de man – of vrouw – te brengen. Onderzoek wijst uit dat de genderstereotiepen in reclame nog grotendeels dezelfde zijn als 50 jaar geleden: de vrouw in de keuken, de man achter de barbecue of op kantoor. Dat moet volgens ons anders. Pink it and shrink it: vrouwen zijn het beu! Onze lezers zijn kritische, zelfbewuste vrouwen en mannen die weten hoe de wereld in elkaar zit. Op Charlie zal je dus geen betuttelend praatje vinden over wasproducten, maar misschien wel een tutorial over hoe je een autoband vervangt.

De hamvraag moet altijd zijn: is het van belang voor onze lezer? Heeft hij of zij hier iets aan? En ook: vinden we het zelf leuk en interessant?

Als dwarse start-up je hoofd boven water houden in een van de moeilijkste sectoren van dit moment, is geen eitje.

We moeten eerlijk zijn, Charlie Magazine online houden is keihard werken. Als dwarse start-up je hoofd boven water houden in een van de moeilijkste sectoren van dit moment, is geen eitje. Regelmatig gaan we dan ook kopje onder en af en toe krijgen we een vieze slok water binnen. En op onze allerslechtste dagen weten we niet eens of we ooit de overkant zullen bereiken. Wat ons dan drijvende houdt, zijn jullie, beste lezers. Er gaat geen week voorbij of we krijgen een enthousiast berichtje via mail, Facebook of Instagram: “Het aantal Hallelujah-eindelijk-momenten dat jullie me al gaven is intussen niet meer bij te houden. Zo fijn.” Of “Charlie, het beste initiatief sinds het vrouwenstemrecht!” Of op de Secret Feed: “Voor mij geen streven meer naar maatje 36, maar een lieve glimlach naar mezelf in de spiegel. Danku Charlie!”

Onze lezers, jullie, zijn de motor die deze machine in gang houdt. Daarom wil ik graag aflsuiten met een vraag. We hebben nog duizend-en-een plannen met Charlie, maar tijd en geld te kort. Mochten jullie het voor het zeggen hebben, wat zouden jullie dan het allerleukste vinden:

  1. Vier bookzines per jaar in plaats van twee?
  2. Meer online artikels, en zoja welke?
  3. Charlie events: feestjes, lezingen, festivals?
  4. Een Charlie Channel met filmpjes (en hey ,waarom niet, een eigen tv-programma)?
  5. All of the above?

Laat het ons weten in de comments hieronder.

Benieuwd naar jullie antwoorden!

Schrijf je reactie

29 reacties

Jozefien was in een vorig leven art-director bij de vrouwenbladen en is nu kapitein van het Charlie-schip. Haar stokpaardjes zijn gendergelijkheid, beeldvorming in de media en het opvoeden van twee luidruchtige jongens.

Lees verder in Wereld
Vrienden van Charlie

Ook Charlie friend worden? Stuur een mail voor info naar sophie@charliemag.be

Colofon

  • Hoofdredactie Jozefien Daelemans
  • Chef redactie Selma Franssen
  • Marketing & partnerships Sophie Docx
  • Art Direction & fotografie Sarah van Looy Carmen de Vos Sandra Mermans
  • Design & code Birdseye design
Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen