Interview

“We voelden ons sisters in business van bij het begin.” 

Christina De Witte en Mariam Harutyunyan lanceren eigen kledingcollectie

“We voelden ons sisters in business van bij het begin.” 

Een beetje fempowerment is nooit een slecht idee. Zeker wanneer het gaat om de nieuwe collectie van Mariam Harutyunyan (25) en Christina De Witte (23). De twee jonge vrouwen uit Mechelen bundelden hun ondernemerskriebels in een frisse mode collab. Christina, beter bekend als cartooniste Chrostin, zorgde voor het design, terwijl Mariam “eigenlijk al de rest heeft gedaan”, vertelt Christina.

Mariam: “We leerden elkaar nog geen jaar geleden kennen op een netwerkavond. Daar hadden we meteen een klik én kwamen we te weten dat we allebei in Mechelen wonen. Er kwam al snel een koffietje van en voelden ons al sisters in business vanaf het begin.” 

“Op een dag stuurde vroeg Mariam me of ik de nieuwe collectie wilde ontwerpen,” zegt Christina. “Ik was meteen mee. Mariam en ik vertellen hetzelfde verhaal, maar op een andere manier. We zijn allebei trots dat we een vrouw zijn en werken rond thema’s als gender en inclusiviteit. Ik via mijn tekeningen en mijn online platform, zij via haar modemerk KinArmat. Kunnen samenwerken was een echte fempowerment kick.” 

Representation matters

Op de T-shirts, sweaters en zakjes van de collectie tekende Christina twee jonge vrouwen die elkaar een high five geven. De een is duidelijk een ondernemend type, de andere ziet er meer uit als een artistieke vrouw. Christina: “Dat zouden wij kunnen zijn, ja. Maar ik tekende het voor elke vrouw die een ambitie heeft om zelfs iets op te starten. Met het design willen we benadrukken dat sterke vrouwen niet elkaars rivaal moeten zijn. We moeten elkaar juist steunen. Wanneer we als vrouwen samenwerken, komen we er nog sterker uit en bereiken we de top.” Op een tweede ontwerp staan twee meisjes afgebeeld met diverse roots. “Wij vinden representatie enorm belangrijk.”

Foto: KinArmat

T-shirts met een statement

Dat jonge ondernemers ondersteund moeten worden, ondervond Mariam maar al te goed. Ze studeerde vorige zomer af in de biomedische wetenschappen, maar verdiepte zich tijdens haar studies al in het ondernemerschap. “Tussen mijn papers en thesis door, voelde ik het al kriebelen om ook iets te doen met mode,” zegt ze. “Ik heb jarenlang onderzoek gedaan naar bedrijfsmodellen, ecologische stoffen, certificaten enzovoort. Toen ik de juiste producenten en leveranciers vond die aan de strenge fair wear criteria voldoen, kon ik eindelijk van start met KinArmat. Mijn collecties draaien om duurzame streetwear met uitgesproken slogans zoals ‘ambitchious’, ‘the future is female’ en ‘smash the patriarchy’.

“Sterke vrouwen moeten niet elkaars rivaal zijn. We moeten elkaar juist steunen.”

Mariam richtte KinArmat op om de conversatie rond stereotypen en gender op gang te brengen: “Ik ken bijvoorbeeld mannen en vrouwen die het woord ‘feminist’ alleen al angstaanjagend vinden. Ik dacht bij mezelf: waarom laat ik mensen geen T-shirt dragen met dat woord op? Dan krijgen ze sowieso de vraag ‘hè, wat staat er op je kleren?’. De ideale gespreksopener dus. Daarom is deze collectie ook bewust unisex.”

Foto: Camille deckers

Doenersgeneratie

Elk jaar beginnen steeds meer jonge mensen voor zichzelf te werken. Als freelancer of met een eigen onderneming. Ook Christina leerde die wereld al vroeg kennen. Op haar 23ste mag ze zichzelf al vier jaar huistekenaar bij Flair noemen, auteur van het boek ‘Sommige meisjes houden niet van roze’ en houdt ze inspirerende talks op evenementen.

Christina: “Voor mij waren sociale media cruciaal om als cartooniste met een kleurtje een platform te creëren. Zeker binnen het overwegend witte en mannelijke, Vlaamse cartoonclubje. Met mijn tekeningen reageer ik op dingen waar ik het niet mee eens ben zoals seksisme. Via mijn online platformen durf ik uit te spreken wat ik wil. Het is kenmerkend voor onze generatie: de jongeren van vandaag zijn als botsballen: wij doen, falen soms, maar botsen altijd keihard terug.”

Toekomst

Mariam: “Nu ik afgestudeerd ben, zal ik me volledig op KinArmat focussen. Ik wil heb een collectie genaamd Roots, waarin culturele geschiedenis zit zoals T-shirts met Armeense patronen. Nu wil ik daar ook patronen van andere culturen aan toevoegen. Ik ben ook, net zoals Christina, ambassadrice van Manestarters, een community voor Mechelse jongeren met zin voor ondernemen. We willen hen een duwtje in de rug geven. Tja. Ik verveel me gewoon niet graag. (lacht)”

Op 11 oktober stelden Mariam en Christina de Sisters in business-collectie voor. Je kan je eigen statement-stuk scoren via de webshop.
Foto boven: Camille deckers

Schrijf je reactie

Camille is de grootste aller Charlies, letterlijk dan met haar 1m89. Ze zegt heel veel ja, ook als ze beter nee zou zeggen en springt daarom van het ene project naar de volgende opdracht die haar pad kruist. Camille houdt, in een willekeurige volgorde, van komkommers met hummus, vintage shoppen en talen die ze (nog) niet spreekt. Je herkent haar aan haar groen hart, maar laten we eerlijk zijn, nog meer aan haar lang lijf.

Lees verder in Zin in

Colofon

Adres Redactie

Toko Space t.a.v. Charlie Magazine
Statiestraat 139
2600 Antwerpen